Po kolektivním rozhodnutí, že jednou ročně budeme do programu Studia PRÁM zařazovat výstavu umělce nebo umělkyně nad 50 let, bylo po krátké diskuzi jasné, že prvním osloveným bude sochař, malíř a pedagog Zdeněk Tománek. Vzhledem k tomu, že minimálně tři aktuální rezidenti*tky PRÁMu studovali*y obor sochařství na Střední uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti, který Zdeněk Tománek dlouhá léta vedl a kde stále vyučuje, je jeho výběr stejně intuitivní, jako je symbolický.

   

Výčet formálních i obsahových přístupů Zdeňkových děl je přirozeně úměrný rozsahu jeho práce, který bylo možné tušit např. na retrospektivě, kterou mu v loňském roce uspořádalo Slovácké muzeum v Uherském Hradišti. Je autorem téměř informelních patinovaných reliéfů, surrealistických miniaturních staveb, přírodně lyrických referencí i náročných realizací ve veřejném prostoru. Mnohá z jeho děl, která vznikla před několika dekádami, případně z estetiky 90. či dřívějších let čerpají, snadno mohou zaskočit nejmladší sochařskou generaci svojí aktuálností.

   

Výstava Něco se soustředí na subtilní, téměř lineární hliníkové nebo bronzové plastiky, které vznikaly v průběhu posledních necelých deseti let. Zároveň je pro ně typická křehkost i vytrvalost jejich rostlinných protoforem – dlouhé šlahouny se rozvíjejí, ovíjejí i kreslí v prostoru galerie a vytáhlé houbičky prorůstají archetypální architekturou skleníků. Ve výstavě tyto prostor ovládající linie paradoxně uzemňují lotosové listy, klouzající po šikmé hladině jedné z místností.

   

Rostlinná morfologie, která zabírá minimum prostoru a přesto má potenciál ho ovládnout, je i útržkem zprávy z tajemné zahrady, protaženým šlahounem ze Zdeňkova osobního životního prostředí, které sdílí se vzrostlými stromy, přísavníkem, břečťanem a jezírkem s lekníny a rybami. Z prostředí se všudypřítomnými sochami, ve kterém vesnický dům plynule přechází do zahrady skrze velké okno, zahrada do ateliéru s policemi plnými sochařského archivu a kde v koutě za nefunkčním skleníkem vypadá tavení a odlévání kovů až neuvěřitelně snadno.

   

Přesto je ve Zdeňkové práci něco, co se vymyká této jednoduché linii mezi životním prostorem a díly, které jsou jeho zrcadlem či prodloužením. To, co jsme považovali za trny, jsou při bližším pohledu křídla a na struktuře, připomínající přezvětšenou pampelišku ve větru, se drží chameleon. Něco se neukrývá na jednom místě, ale je principem, kterým Zdeněk spojuje jednotlivé tvary, entity a prostředí.

   

kurátorka: Šárka Koudelová