Komentovaná prohlídka výstav Vláčná kůže a Earlier than Primordial Middle Ages s kurátorem Jánem Gajduškem o sólové výstavě Vladimíra Skrepla a s kurátorem Piotrem Sikorou a Stachem Szumskim o imerzivních realitách výstavy v Kostce.

 

Vladimír Skrepl (*1955) se po studiích dějin umění a etnografie na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Brně v 80. letech 20. století stal jedním z nejprogresivnějších kurátorů Galerie hlavního města Prahy. Bez tradičního uměleckého vzdělání se pak jako autor účastnil řady klíčových výstav 90. let, např. Česká Abstra(H)ce (1996), To, co zbývá (1993), Zkušební provoz (1995), Snížený rozpočet (1997), či výstav v galeriích Béhémot a MXM. Mezi lety 1994 a 2022 pak vedl ateliér Malířství II. na Akademii výtvarných umění v Praze, kde u něj studovaly některé ze zásadních uměleckých osobností následujících let. Jeho tvorba, rozkročená od malby po instalace, je charakteristická drsnou expresí, karikaturní deformací a zapojením hrubé gestické malby. Tvorba Vladimíra Skrepla se vymyká jakémukoliv programu a s brutalitou a ironií odporuje veškeré konformitě v umění.

 

Stach Szumski (*1992) absolvoval Fakultu mediálního umění na Akademii výtvarných umění ve Varšavě. Zabývá se malbou, instalacemi, sochami, grafikou, kresbami a intervencemi ve veřejném prostoru. Ovlivněn grassroots praktikami souvisejícími s postgraffiti, v letech 2013–2016 spoluuvedl varšavskou galerii V9. Kromě toho v letech 2015–2020 spolupracoval s Karolinou Mełnickou na projektu Nomadic State, v jehož rámci vytvořil umělecký kolektiv a fiktivní nomádský mikrostát. Szumského díla byla vystavena v různých galeriích po celém světě, například v CSW Zamek Ujazdowski, Kyoto Art Center a Galeria Parcel v Tokiu. Podniká velkoplošné nástěnné malby a interdisciplinární projekty, které často vycházejí z historického výzkumu během jeho rozsáhlých cest. Žije a pracuje v Michałowicích (Karkonosze). V České republice dosud sólově vystavoval v roce 2022 v galerii Berlínskej model.

 

Zároveň bude výjimečně otevřené i rezidenční patro, konkrétně ateliér mexického umělce Jazael Olguín Zapaty, který má na svém kontě řadu zinů, kolaborací, propagací, výstav atd. a v roce 2019 grafický román s názvem LLoverá sobre Egipto después del fin del mundo.