Při sledování fotografických prací Viktora Kopasze máme šanci si naplno uvědomit, jak provázané je naše vnímání textu a obrazu a do jaké míry stavíme vizuální konstrukce prostřednictvím jazyka. Objevujeme samozřejmé, ale i hluboko zasuté asociace a překvapivě vtipné narativy, vznikající souhrou obrazu a myšleného (předvídaného) slova. Soubor zátiší tematicky vychází z autorova zájmu o lidské stopy v krajině či zvířecí a rostlinné entity, tvarované různými vlivy do zvláštně povědomých forem.

  

Název výstavy Double Track pak odráží charakteristický způsob práce se sekvencí, v níž místo významově navazujícího políčka zůstává na první pohled velice podobný motiv. Tato similarita je ovšem pouze výchozí pozicí pro hru s detailními rozdíly a drobnými posuny v kompozicích, materiálech a způsobech zobrazení. Zároveň představuje ideální podmínky pro výskyt generativních fragmentů a zásahů pomocí AI technologií, které Viktor Kopasz do snímků vkládá. Přestože jsou často obtížně rozeznatelné, jejich dvojznačnost balancující na tenké hraně fikce a reality poskytuje široký prostor pro nacházení dalších fyzických, smyslových i etických vazeb.

  

Viktor Kopasz (*1973) dnes patří mezi nejzajímavější osobnosti současné fotografie. Jeho dílo je od počátku 90. let do současnosti dlouhodobě rozvíjeným experimentem. Fotografie je v Kopaszově pojetí rozvolněným médiem, které proměňoval svébytnými zásahy do fotografického obrazu až ke grafickému výrazu.

  

kurátor: Michal Jalůvka