Pro výstavu Lejdy Lena v galerii Okraje se Veronika Čechmánková inspirovala šatníkem své babičky Heleny. Její vzpomínky z dětství na toto prostředí i na její profesi švadleny zpracovala v mnohovrstevnatou instalaci.

  

“Každé chtění, činnost mění samotné tělesné schéma, jeho substanci a dle toho se pak cítíme. Každá činnost, přání, interakce změní něco v obraze těla a obraz těla se stává proměnlivý.” (Filozofie těla, Helena Jarošová, vydáno: 2017 Vysoká škola uměleckoprůmyslová)

  

Oděv je součástí tělesného obrazu. Je pro nás samozřejmým povrchem, slupkou naší tělesné bytosti. V tomto prostoru se stává otiskem – sochou. Vytahuji vzpomínky na moje vlastní vnímaní materiálů, šatníku, sbírku figurek… Oživuji neživé předměty, které se v mých vzpomínkách stávaly každodenním společníkem. Měním je do sourodé instalace, kterou transformuji do mého aktuálního vidění. Instalace evokuje šatník, místo k převleku, prostor, kde se těla a tělesnost stávají nesmrtelným organismem.

  

Veronika Čechmánková (*1996) je fotografka a intermediální umělkyně. Ve své tvorbě pracuje s fotografií, objektem a instalací. Zaměřuje se na transformaci symbolů a tradic v čase a možnostech jejich nových významů pro současnost. V roce 2022 absolvovala ateliér Nových médií na FAMU v Praze. Má za sebou nespočet skupinových a sólo výstav. Její práce vystavovala např. v Nau Gallery, Meet Facory, Karlin Studios, City Surfer Office nebo v galerii Futura, ale i na výstavách v Londýně, Arles nebo Basileji. Účastnila se několika rezidenčních pobytů. např v Mexico City nebo ve Vélez-Blanco ve Španělsku. V letošním roce byla nominována na Fotografku roku v prestižní soutěži Czech Grand Design.