Tvorba dvou výjimečných umělců, životních partnerů a souputníků Pavla Brázdy a Věry Novákové vykazuje řadu podobností a naopak řadu protichůdných tendencí. Vedle realistické malby se u obou projevuje také výrazná stylizace, oba pracovali též se strukturálními obrazy často až v informální tendenci. Jejich individuální směřování se dle názoru kurátorky odklání jednak v námětu a motivaci křesťanství, ke které každý přistupoval zcela jinak (možná až protikladně), a především v rovině vztahu originální/jedinečné dílo a jeho kopie. Pokud Věra Nováková zůstávala u jedinečného artefaktu (často akcentovaného i proto, že se jednalo např. o portréty jí blízkých osobností ze světa umění, ale např. i katolické víry), klonil se Pavel Brázda v duchu svých hoministických idejí k demokratizaci umění. Umění má být dostupné všem, a proto jej P. Brázda nadšeně množil, zmnožoval a replikoval prostřednictvím nejprve xeroxu a následně též digitálního tisku na plátně. Díky tomu některé z jeho postav či hlav existují v mnoha variantách, objevují se znovu a znovu v různých kompozicích a schématech. První linie výstavy bude zkoumat tématiku postav/hlav/portrétů, přičemž poukáže na různost uměleckých přístupů PB a VN.

 

Další významnou linii představují v tvorbě obou autorů ilustrace knih. Podstatnou se stala pro tvorbu V. Novákové kniha Co se slovy všechno poví, 1964 (Hiršal, Grögrová). Díky ní začala VN přemýšlet o vztahu významu a tvaru písmen a tato útlá knížečka dala impuls k jejím písmenkovým obrazům, z nichž některé motivy převáděla též do objektů a soch. Pavel Brázda nejen na mnoha ilustracích spolupracoval, ale především opatřoval svá díla nonsensově laděnými názvy a komentáři, nebo je dokonce sám textově interpretoval (často pod pseudonymem Přemysl Arátor). Právě vztah ke slovu a textu bude druhým tematickým okruhem výstavy, přičemž vybrané Brázdovy texty/interpretace vlastních i Věřiných děl budou k dispozici formou audioprůvodce.

 

V rámci ilustrací se Nováková s Brázdou věnovali též ilustraci květin. Námět květin, rostlin a vegetace se však objevuje v mnoha volných kresbách, akvarelech, případně i v krajinách, které mají až idylický ráz. Motiv vegetace se pak stal také klíčovým pro konvolut obrazů Věry Novákové, v nichž zkoumá písmeno V. Je také propojen s obrazem Adam a Eva včetně jeho sochařské varianty. Pro Věru Novákovou je motiv vegetace příznačný, u Pavla Brázdy jej nacházíme především v rané tvorbě. Třetí tematickou linii tedy představuje Vegetace.

 

Výstava v Galerii Lázně Liberec se bude soustředit na tyto 3 tematické linie, které se navíc vzájemně prolínají. Díla obou autorů budou v rámci výstavy instalována propojeně. Prezentována bude též samotná knihy Co se slovy všechno poví, kniha Naše trvalky s ilustracemi botanických exemplářů (v souvislosti s tématem vegetace) a v neposlední řadě kniha Moji milí bratři Heleny Čapkové (v souvislosti s tématem postavy/hlavy/portréty), na jejíchž ilustracích se opět podíleli oba, Pavel Brázda i Věra Nováková. Ilustrace tak do výstavy měly přinesou téma společné práce, nikoliv čistě umělecké, ale spíše užitné roviny, spojené s prací, výdělkem a existenčním zajištěním běžného života umělecké dvojice.

 

kurátorka: Vendula Fremlová