Pocket media, foto: Simona Modrá

Výtvarná umělkyně Vendula Chalánková připravila pro Galerii Vzlet výstavu svých posledních komiksů. Věnuje se jim od roku 2004 a jsou zcela inspirované reálnými situacemi v životě. Rozhovory, jakési mikro-příběhy zachycené v komiksu, ilustruje svébytným pojetím a glosuje tak svět kolem sebe i prožitky svých nejbližších. Nenapodobitelným humorem se pouští do témat, u kterých by se mnozí z nás červenali, ale dobře je známe. Můžeme tak s úlevou zažívat katarzní pocity společně s autorkou, která nás vpouští do svých trapných situací, ironických skečí, ve kterých se lze až terapeuticky identifikovat. K tomu, aby pro nás byl život někdy smířlivější, se potřebujeme totiž zasmát i sami sobě, a o tom právě vzlety a pády Venduly Chalánkové jsou.

 

“Komiksy jsem začala dělat, když nám František Kowolowski dal jako školní zadání rozhovor. Sepsala jsem tehdy rozhovor, který jsem vyslechla v nemocnici na infekčním oddělení. František Kowolowski mi řekl: ‘Tak z toho udělejte komiks‘. Ulepila jsem tedy svůj první komiks se zdravotníma sestrama, doktorkou a dědečkem. Dalším námětem se mi stala kamarádka Petra. Známe se od školky. Petra je, dalo by se říct, hlavní hrdinkou mých lepených postav. Má vlasy s melírem podle panenky Bárbí, kterou vyhrála, sestřih na Šárku Vaňkovou a tvrdí, že v kapitalismu pokulhává nabídka chlapců nad poptávkou. Vystudovala Vysokou školu ekonomickou a občas se jí stane, že když si chce prdnout, tak se posere. Její historky neberou konce. Neustále soutěží v pořadu Eso s Leošem Marešem. A je taky na dietě. Všechny moje komiksy prolíná příběh lásky a smrti, viny, pokání, odpuštění a naděje. Ovšem nejzřetelněji se nám tyto motivy objeví v příběhu, kdy vše začne tím, že jsem označena milovanou bytostí za hrbatou trosku. Kamarádka Petra mě chlácholí slovy: ‘Puso, buď v klidu‘. Mám v té době paralelní vztah s mladičkým řezníčkem Ráďou (motiv smrti). Ráďa mě chce učinit šťastnou, já ho však musím odmítnout slovy: Ale já už mám chlapce. Všechny moje komiksy jsou ze života. Běžně zatahuju břicho, jsem na dietě, nenosím podprsenku a vypadám naivní. Motiv diet je v mých komiksech jedním z hlavních. Když jsem na žádné dietě nebyla a ani mě vůbec nenapadlo, že bych měla být, vždycky, když k nám přijela na návštěvu hubená sestřenice Olinka, která má dvě děti, tak si mě vždycky tak nějak prohlídla a ptala se: ‘A seš na dietě?‘ Sestřenice Olinka se v mých komiksech mihne jako záporná postava. V jednom z nich mi řekla, že si myslí, že stejně studuju proto, že se mi nechce jít dělat. Další novou postavou v komisech je můj přítel, viz komiks Nový vztah, a novější Proč nejsi jak chlapi v práci, vole?”

 

Vendula Chalánková studovala na brněnské FaVU v environmentálním ateliéru Vladimíra Merty a Mariana Pally. Je kreslířkou, malířkou, ilustrátorkou a animátorkou, její tvorba se pravidelně objevuje v galeriích, publikacích i v televizní tvorbě. Vytvořila několik autorských knih a komiksových sérií: Cukr a počasí, O české minulosti a přítomnosti, Mářina kuchařka, Liška Bystrouška, Komiks ze života J. G. Mendela, Kuchařka pro Mendela ad. Za výtvarné pojetí pohádky O Červené Karkulce získala v roce 2009 Zlatou stuhu. Její práce je zastoupena v několika prestižních uměleckých sbírkách (Národní galerie Praha, Moravská galerie Brno aj.).