Trať galerií: Praha – Karlín – Viadukt
U Půjčovny 4, 110 00 Praha 1
Parkoviště pod viaduktem se změní v přehlídku umění.
Projekt CCEA otevírá téma prostoru pod karlínským viaduktem pro kulturu a pro město.
Od čtvrtka 19.9. do soboty 21.9. mezi ulicemi Křižíkova a Sokolovská vyplní oblouky Negrelliho viaduktu výstavy pražských galerií, prostor oživí koncerty, divadelní a taneční představení, dětské tvůrčí dílny, autorská čtení, přednášky, ukázky kulinářského umění a po viaduktu veřejnost provedou Richard Biegel a Vladimír 518.
Negrelliho Viadukt je v provozu od roku 1850. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších technických staveb Prahy a České republiky, druhý nejstarší most v Praze. Bohužel dnešní stav viaduktu je v rozporu se všemi kvalitami, které jeho prostory nabízí.
Záměrem tohoto projektu CCEA je upozornit na potenciál Negrelliho viaduktu a ověřit možnosti, jak jej začlenit do městského života. Trať galerií v sobě skrývá tři roviny – uměleckou interpretaci prostoru galeriemi, kurátory a umělci, dále to je dočasné otevření objektu veřejnosti spolu s jeho intenzivní přeměnou, která nahrazuje neživou vizualizaci experimentem. Třetí rovinou budou dva studentské workshopy organizované paralelně s programem. Jeden workshop bude se zaměřením na nasvětlení staveb ve veřejném prostoru vedený experty z Philips, druhý bude architektonický ve spolupráci s ARCHIP o procesu proměny Negrelliho viaduktu, který povedou Patrik Hoffman (Atelier Hoffman) a Petr Lešek (Projektil). Cílem architektonického workshopu je najít pro Negrelliho viadukt vhodný architektonicko-ekonomický model, který by nebyl postavený na standardním developerském principu. Výsledky budou prezentovány 21.9. v 17.00 a uvedou tak diskuzi o možné budoucnosti viaduktu se zástupci hlavního města Prahy, Prahy 8, Správy železnic a veřejností.
Podmínkou uměleckých instalací je jen minimální úprava oblouků pro výstavní účely, bude tedy zajímavé zjistit, jak se s prostory jednotliví umělci vypořádají. Projektu se účastní A.M.180 gallery, Divus, který zajišťuje také další stránku společenské zábavy – Pragerkabarett bar. Dále se představí Drdova gallery, Galerie Ferdinanda Baumanna, FUTURA, MeetFactory, Galerie Patricia Milano a Tranzitdisplay.
Každý ze tří večerů bude v různých hudebních režiích. O první se postarají mimo jiné samotné galerie, zahrají kapely Střešovická kramle nebo Ruce naší Dory, na závěr zahraje DJ Orisha. Páteční večer bude ve znamení experimentu, Prague Modern Young a Ponec se představí ve společném vystoupení ImproVIAdukt, následovat bude performance Autopsia Archive Prague. Sobotní večer nese název Easterndaze presents, pod kterým se skrývají koncerty čtyř kapel, Střed světa (CZ), S Olbricht, SILF (HU) a Shibuya Motors (SK). Celým sobotním programem se Trať galerií připojuje k celoměstské sousedské slavnosti Zažít město jinak pořádané sdružením Auto*Mat a spolu s dalšími osmi místy tak oživí Karlínskou zónu.
Proč takovýto umělecko-kulturní třídenní maraton?
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), do jejíhož majetku karlínský viadukt patří, oznámila, že se chystá zahájit práce na spojení Masarykova nádraží s letištěm. Celá akce má přitom začít opravou Negrelliho viaduktu, SŽDC už postupně vypovídává stávající nájemní smlouvy. Radnice Prahy 8 je už dlouhodobě nakloněna představě mostu zapojeného do karlínského života a zamýšlela, že si po vzoru jiných evropských měst oblouky pronajme a zprostředkuje coby nebytové prostory např. kavárnám, ateliérům, nebo dílnám. Ovšem pohled na rekonstrukci Negrelliho viaduktu má SŽDC přinejmenším opatrný a upřednostňuje verzi, kdy by oblouky zůstaly prázdné.
Zde se nám otevírá prostor pro diskuzi. Potenciál Negrelliho viaduktu je totiž v jeho možném přínosu nejen obyvatelům Karlína, ale i pražskému kulturnímu životu. Rekonstrukce dopravní stavby spojená s jejím dalším využitím zvýší atraktivitu místa daleko více než jenom její oprášená přítomnost.