Mezinárodní skupinová výstava Totožnost zahajuje v Domě umění Ústí nad Labem sérii výstavních projektů, které se v letech 2024–2027 zaměří na kontextualizaci klíčových témat odrážejících specifika strukturálně narušeného Ústeckého kraje. Jedná se o problematiky formování identity v kontextu historického i aktuálního vývoje s důrazem soustředěným na budování kritické a otevřené komunity; komunitní spolupráce a alternativního vzdělávání jako aktivních nástrojů vzdorujících aspektům sociálního vyloučení; rozvoje krajiny v souvislosti s místními postindustriálními i globálními environmentálními procesy a v neposlední řadě navazování na tradici lokálních řemesel i hledání nových technologických perspektiv jako prostředků pro posilování trvale udržitelného rozvoje i kvality života.

   

Tradiční vnímání subjektivní i sdílené identity vychází v obecné rovině z historické a socio-kulturní zakořeněnosti, která se prosazuje jak v nejužším rodinném prostředí, tak v konkrétní komunitě a v daném místě touto komunitou utvářeném. Ústecký kraj tuto po staletí budovanou kolektivní identitu ztratil, a to pod vlivem celé řady faktorů, vnějších okolností a dějinných procesů. Vedle téměř absolutní proměny skladby místní populace v důsledku válečných a poválečných masových deportací, nejprve českého a židovského etnika a následně německých obyvatel, se hlavními aspekty této nenávratné ztráty stala rozsáhlá industriální exploatace a s ní spojená masivní likvidace historických sídel a kulturní krajiny související s expanzí povrchové těžby.

  

Jeho současní obyvatelé, kteří reprezentují čtvrtou generaci usazenou zde po jeho dosídlení, si toto narušení místní specifické identity stále palčivěji uvědomují a hledají cesty, jak ho smysluplně překlenout a formovat lokální spojení vhodná pro posilování identitární autonomie místních komunit. Činí tak v situaci, kdy se v globálním měřítku objevují typologicky nová vymezení identity – a to především v souvislosti s diskutovanými genderovými či environmentálními aspekty, politickými či ideologickými preferencemi a rovněž ve vztahu k virtuální kolektivní (sebe)projekci a (sebe)reprezentaci v online prostředí. Postupně budovaná socio-kulturní identita místa a jeho obyvatel se tak rozšiřuje i pod vlivem celého spektra otázek akcentujících roli sociálních sítí, online platforem či virtuálních projekcí v kontextu tohoto procesu.

  

Výstava Totožnost, chápaná jako příspěvek ke snaze o posilování individuálního i kolektivního sebeuvědomění, představuje různorodé umělecké přístupy akcentující téma identity. Ty vycházejí z tvůrčích i společenských zájmů oslovených autorek a autorů a zároveň kontextualizují specifické projevy této problematiky odehrávající se v odlišných, ale přesto v mnohém se prolínajících reáliích globálního světa.

  

Výstava je výstupem projektu RUR – Region univerzitě, univerzita regionu.