tomáš hrůza – životem nahoru / vzpomínkami dolů
životem nahoru / vzpomínkami dolů
Tomáš Hrůza
Prezentace autora v pondělí 9. 5. 2016 v Galerii 207, Ateliér supermédií č. 302, UMPRUM od 17:30-19:00
Vernisáž výstavy v pondělí 9. 5. 2016 v Galerii 207, Ateliér supermédií č. 302, UMPRUM od 19:00-21:00
Výstava v Galerii 207 vychází ze současného zájmu o postavení fotografie v rámci instalace a vytváření výstav jako situačních útvarů, které mají (podle autora) širší významovou základnu než klasický fotografický cyklus.
Tomáš Hrůza patří mezi nejmladší generaci současných českých fotografů a rozšířeně se věnuje i videoartu. Je absolventem (2008) ateliéru fotografie Pavla Baňky na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Po dokončení školy začal pracovat v časopisu Fotograf a mimo svou vlastní tvorbu přispívá společně se svým bratrem Petrem Hrůzou do uměleckého provozu projektem ArtMap.
Obě tyto polohy jeho práce spolu souvisí. Na jedné straně stojí volný motiv cestování, putování a turismu, který se v jeho fotografiích objevuje a na druhé mapa jako praktický nástroj pro orientaci. Projekt ArtMap vznikl v roce 2007 původně jako tištěná mapa s přehledem aktuálních výstav pražských galerií, později se rozšířil o webový informační portál s celorepublikovým rozsahem, v roce 2011 vznikla i brněnská tištěná ArtMap a v srpnu 2012 vydali ve spolupráci s o.s. yo-yo letního průvodce po mimopražských kulturních centrech v podobě RurArtMap.
Umělecká práce Tomáše Hrůzy je zjevně provázaná s jeho životem. Motivy kopírují jeho zájmy. Jakkoliv takový popis působí prostě, je to způsob, jak jeho práci číst. Do jednoduché vazby ukryl návod. Podobný princip vpisování uplatňuje i při vytváření obrazu. Má za sebou několik cyklů, které se na první pohled jeví velmi přirozeně a všedně, zbavené složitých intelektuálních konstrukcí nebo prvoplánové atraktivity, ale vnitřní vymezení jejich obsahu je velmi cílené a přesné. Věnuje se obecně dvěma tématům: přírodě a zmíněnému turismu a putování, přičemž obě jsou jen zástupným modelem pro hledání situace člověka v současném světě.
(zdroj Artlist.cz)