Tina Poliačková a Lumír Nykl / v rámci Festivalu Fluidum #4 ENDGAME
Stilfragen
„Jednoznačně se prokázalo, že v části talentové zkoušky Identifikace uměleckých děl byla polovina uchazečů zvýhodněna, neboť jedna verze testu (A) se do značné míry shodovala se vzorovým testem zveřejněným na internetových stránkách Ústavu pro dějiny umění. Ve verzi B žádný takový překryv se vzorovým testem nebyl.“
Atlas Mnemosyné Abyho Warburga zpětně naplnil původní intenci přepracovat kánon stylů a coby mentální mapa východisek se stal běžným modem současného kurátorství. Na Ústavu pro dějiny umění FF UK, však převládají zprostředkované „základní kunsthistorické pojmy“ Warburgova současníka Heinricha Wölfflina. Jeho formální analýza uměleckých děl na základě binárních opozic je zde zdrojovým kódem a nutným minimem. Promítání reprodukcí obrazů ve dvojicích stojí u počátků samotného oboru a je mu nejvlastnější metodou. Sugeruje možnost nahlížení stylového vývoje a prezentování souvztažností či rozdílů.
Pro přijímací zkoušky na ÚDU FF UK, jakož i pro předmět „Přehled dějin umění“ jsou stěžejní právě párové projekce. Z fotobanky, nikoli diapozitivů, ale .jpeg obrázků. „Historik umění v archivu“ není kurz o tzv. archivním obratu. Ačkoli Wölfflinův duch takříkajíc odklikává každý powerpointový slide, na Ústavu pro dějiny umění se v oblibě Aloise Riegla a Maxe Dvořáka vyjevuje hlavně “Duch”. „Z vídeňské školy vycházíme dodnes,“ dozví se student v „Úvodu do dějin umění“, společně s varováním před fixní ideou.
Výstava představí právě fixní ideu za užití nastíněných fixních metod. „Dějiny umění beze jmen“, jak je píše kunstwollen mikrobloggingových sítí, či spíše vývojových linek. „Stilfragen“ po původu netartových forem vzešlých ze serveru tumblr.com – Mnemosyné traktovaného záložkami Google Chrome.
Wölfflinovská taxonomie internetového umění za užití powerpointového stavu mysli. Formálně analytický scanner pro smartphone. Spíš než všechno ostatní jde ale o fyzický blogový záznam v prostoru tzv. školní galerie. Někde mezi inkoustovým rukopisem seminární práce, „za kterou se za první republiky na dějinách umění platilo“ a v aukci vydraženým tweetem.
Kurátoři jsou neúspěšnými studenty ÚDU FF UK.
Vernisáž přechází ve finisáž. Jednodenní akce v rámci Festivalu Fluidum #4 ENDGAME.