Svůj první koncert odehráli The Pololáníks v roce 2011, o rok později byli nominování na cenu Vinyla v kategorii Objev roku a v listopadu 2014 jim u vydavatelství Polí5 vyšlo debutové album Náměť, které soubor v Tranzitdisplayi pokřtí.

Přestože se The Pololáníks věnují výhradně volné improvizaci nespoutané rytmickými, harmonickými ani strukturními konvencemi, je zvuk souboru spíše sevřený a jednotný než rozháraný a roztříštěný. V pololánickém instrumentáriu se kromě laptopu a tradičních hudebních nástrojů (klarinet, saxofon, zobcové flétny, trombon, kytara, kontrabas) objevují rozmanité drobné i rozměrnější perkuse a objekty: tuby od celaskonu, smyčcem rozeznívané procesorové chladiče, činely, gong… V neposlední řadě přicházejí ke slovu také nástroje vlastní výroby či konstrukce – různá vřeštidla, hrkadla, štěrchadla nebo „sirenofony“ vzniklé setkáním gumové rukavice, hliníkové trubky a plastové tuby od léků na operačním stole.

S křtem pomůže kvintetu dvojice hostů: Tomáš Procházka alias Federsel, který desku nahrál a postaral se o její mix, a trumpetista Petr Vrba. Projekty Tomáše Procházky se rozpínají od krautrockem inspirované kapely B4 až k sólovým noisovým kreacím či freak-outovému pel-melu dua Federsel & Mäkalä, Petr Vrba vystupuje v četných uskupeních včetně Pražského improvizačního orchestru či proměnlivého ansámblu IQ+1; jejich společné vystoupení posluchačům možná poodhalí, jak by zněla tvorba Jimiho Hendrixe, kdyby vzal do ruky dechové nástroje.