Projekt "Svatozář" klade otázky po povaze a působení uměleckého díla v dnešním kulturním kontextu a zkoumá problematiku remediace uměleckého díla a hypotetickou existenci jeho "aury". Instalace porovnává klasický formát malby s formátem efektu a "překládá" je do filmu a videa, tedy medií, probíhajících v čase. Instalace kombinuje projekci smyčky 8mm filmu, digitální projekci smyčky 3D renderu a média knihy s osmi kresbami tužkou na kartonech různých tvarů.

Koncept "apropriované" aury interpretuje první verzi obrazu Kazimira Maleviče "Černý čtverec" z roku 1915. Mnohokrát citovaná malba je považována v evropském kontextu za symbol ohledávající limity zobrazovací fukce umění. Tento ikonický obraz modernismu Jan Brož zaznamenal na film a na video pomoci tzv. 'dolly efektu', kdy se kamera vzdaluje od scény a objektiv ji virtuálně přibližuje pomocí optiky a proměna perspektivy pozadí vyvolává pocit závrati. Dolly effect využil ve filmu Vertigo Alfred Hitchcock.

Jako první vznikla ideální digitální verze videa (3D render), jako druhá 'udělej si sám' verze v Treťjakovské galerii v Moskvě natočené na 8mm film. Jako dovětek je připojena série kreseb shrnující téma rozdílným úhlem pohledu.

Název projektu 'Svatozář' je odvozen ze zavádějícího výkladu aury (jako 'tady a teď') uměleckého díla, který autor našel ve slovnících.

Kurátor výstavy: Jiří Černický