„Prosté předměty na malířském pracovním stolku, opřená plátna při zdi ateliéru, často jen sám stůl, otevřené okno, dveře do chodby, interiér ateliéru, tichý jeho kout. Sedící nebo stojící figury v ateliéru. Věci, které mě obklopují, inspirují a jsou svědky mé práce.“ (Svatopluk Slovenčík, Umělec o své práci, 1984)

 

Slovenčíkova tvorba zahrnuje široké spektrum technik, od malby a kresby přes koláže až po prostorové práce. V této rozmanité tvorbě se odráží jeho „myšlenková laboratoř“, kde v rámci vymezených tematických cyklů neustále rozvíjel a tříbil své umělecké vize. Jeho tvůrčí přístup lze chápat jako soustavný proces pozorování a zkoumání věcné skutečnosti kolem sebe: zátiší, prostředí ateliéru či výsek městské krajiny se autorovi stávají ohnisky soustředěných reflexí „plánů bytí“.

 

Na výstavě Pole přítomnosti je obzvláštní důraz kladen na Slovenčíkovu tvorbu na papíře (kresby, koláže) z 80.–90. let 20. století, kde se nejzřetelněji projevuje jeho „zdrojová trojice“: prostor, rytmus a tvar. Instalace výstavy reflektuje autorův konceptuálně důkladný přístup vyjadřovaný konkrétními cykly i vnitřně propojenou podstatou jeho díla jako celku. Ve sledu vybraných cyklů (Zásuvky, Stavebné prvky, Prostorové kompozice, Černé interiéry, velkoformátové koláže, velkoformátové malby na papíře, Ulice, Hrobky – smutky, Eternity, Schody, Interiéry, Neony, Monochromy, Tvary – hrušky) vidíme, jak se Slovenčíkova vizuální řeč vyznačuje nezaměnitelnou syntézou vzniklou mezi dvěma protipóly: na jedné straně sledujeme konstruktivní racionalitu, na druhé straně až živelně spontánní expresi. Vyhraněně monochromní (rovněž černobílý) charakter výstavy svědčí o Slovenčíkově chápání strukturální esence všech věcí, v níž i nehmotné jevy jako světlo a stín mohou být nosnou součástí obrazové kompozice.

 

Ač uznávanou postavou zlínské výtvarné identity, zůstává Svatopluk Slovenčík a jeho tvůrčí výpověď dosud relativně na okraji širšího vnímání českého umění posledních desetiletí. V roce 90. výročí autorova narození a 25. výročí jeho úmrtí si výstava Pole přítomnosti a nová monografie Ticho ateliéru vytkly za cíl dotyčnou situaci napravit. Publikaci bude vydaná Nadací Čestmíra Vančury v koedici se Zlínským zámkem o.p.s. – Galerií Václava Chada.

 

Svatopluk Slovenčík (1934–1999) byl malířem, kreslířem a pedagogem, pro kterého měla určující význam životní i duševní spjatost se Zlínem, jehož jedinečná funkcionalistická urbanistická povaha – coby uskutečnění baťovské vize – se pro něj stala čímsi jako vším prostupující múzou. Slovenčík byl umělcem bytostně myslícím, který vedle důkladných znalostí dějin umění i současného výtvarného dění disponoval mimořádnou schopností kritického uvažování – sám nad sebou i nad okolním světem. Za éry komunistické totality i po roce 1989 si Slovenčík striktně razil vlastní cestu, ve smyslu nekompromisní tvůrčí originality i ve smyslu vědomě zvolené nezávislosti stranou exponovaných center kulturního dění či skupinové činnosti. 

 

kurátor: Richard Drury