Rusko prostřednictvím filmového obrazu
Do našich krajů ruské filmy proniknou jen výjimečně, ale některá novější díla získala spoustu ocenění na festivalech a především vyvolala velkou pozornost kritiků i diváků. Jako i v jiných oblastech, i ruská kinematografie posledních let představuje obrovský rozkmit poloh od patriotických velkofilmů s rozpočtem několik desítek milionů dolarů přes nejrůznější ekranizace a žánrové i formální experimenty až po filmová díla, nad kterými rozum zůstává stát. Vcelku ale přes všechny neúspěchy a promarněné příležitosti stále platí, že ruská kinematorafie má i zahraničním divákům co nabídnout. Setkání je pojato jako komentovaná série kratších ukázek z důležitých filmů od konce 90. let 20. století dodnes — účastníci budou konfrontováni se jmény jako Alexej German, Fjodor Bondarčuk, Andrej Zvjagincev, Alexandr Sokurov, Alexej Fedorčenko, Sergej Loban, Michail Kalatozošvili, Alexej Popogrebskij, Alexandr Zeľdovičj nebo Valerija Gaj Germanika. Nebude-li zbytí, dojde i na Nikitu Michalkova.
Akce je součástí doprovodného programu k výstavě Iriny Koriny Měřítka touhy a rychlokurzu současného umění s Tomášem Glancem Otcové a běsi (viz níže).
Slavista, překladatel, kritik, kurátor Tomáš Glanc (1969) patří k předním českým rusistům, byl mj. ředitelem Ústavu slavistických a východoevropských studií FF UK (2000-2003) a ředitelem Českého centra v Moskvě (2005-2007). V posledních letech působil na univerzitách v Brémách, Basileji a na Humboldtově univerzitě v Berlíně. V současnosti je jeho hlavním pracovištěm univerzita v Curychu. Od konce 80. let se zabývá ruskou kulturou a kulturní teorií, obzvlášť současnou literaturou a výtvarným uměním, estetikou avantgardy, literární vědou, sémiotikou, později také ideologií slovanství a problematikou estetiky změněných stavů vědomí. Je autorem knihy Souostroví Rusko / Ikony postsovětské kultury, která vyšla v edici Revolver Revue.