Myslivci a Lamborghiny, Jasenice, 2021 © Roman Franc

Účastníci mistrovství světa v házení žabek na Hebridách, zametači chodníků v Brně, Madeleine Albright, Joan Baez a další hosté slavnosti v americkém Kongresu, hasiči z Naloučan s farářem při žehnání novému hasičskému autu, štamgasti v baru v Memphisu, myslivci ze tří obcí s autem Lamborghini, fotbaloví fanoušci na Vanuatu v Jižním Pacifiku…

 

To jsou jenom některé ze skupin, které Roman Franc s mimořádným citem pro jemný inteligentní humor a nadsázku a současně s obdivem k hodnotám lidské pospolitosti zobrazuje ve svém cyklu fotografií s názvem Grupy. Fotografie, osobitě rozvíjející tradici skupinových portrétů, by nevznikly kdyby jejich autor nezískal důvěru fotografovaných, kteří ochotně spolupracují při pózování podle jeho instrukcí. Svou roli v tom hraje nejenom respekt před velkým fotoaparátem, ale i ohromné Francovo charisma, jemuž není snadné odolat. K portrétování některých skupin se Roman Franc opakovaně vrací. Nevznikají tak jenom obrazově silné a technicky precizní fotografie, ale mnohdy i přátelství. 

 

Roman Franc (nar. 1983 v Brně) je doktorandem a nově i externím pedagogem Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě. Věnuje se hlavně netradiční portrétní a inscenované fotografii (například cykly Sokolové: věrná garda, My Little Miracles, Grupy), ale také fotografoval pro brněnské Divadlo Husa na provázku a pro Forum 2000, zabývá se fotografií architektury a kurátorskou a publikační činností (například připravil retrospektivu a monografii zapomenutého fotografa Karla Nováka). Je autorem a spoluautorem několika knih (House of Essens, Jmenuji se Hladový bizon, Watch the Birdie!, Fenomén Zbrojovka). Jeho fotografie jsou ve sbírkách Moravské galerie v Brně, Muzea výtvarných umění v Houstonu, Knihovny Kongresu ve Washingtonu nebo Muzea moderního umění v Riu de Janeiro. Autorské výstavy měl v České republice, na Slovensku a v USA. V Praze dosud samostatně nevystavoval.