Pustý ostrov chrání 15 000 obyvatel: work in progress
INI Prostor pořádá dlouhotrvající work-in-progress přehlídku kostýmů a poslech hudby v rámci projektu Zuzany Scerankové a Natálie Rajnišové. Přijďte si odpočinout na Pustý ostrov. Můžete nás navštívit kdykoli mezi 17:00-22:00. Drinks included!
Ostrov jako mentální prostor.
Autorky organizují setkání na Pustém ostrově. Ostrov je kus pevniny, menší než kontinent a větší než skála, který vystupuje z vody. Pustý může znamenat: neobydlený, jednotvárný, ponurý, chmurný, nudný. Chtěly bychom si společně s diváky představit, že na tomto Pustém ostrově bydlíme. Je to samostatný izolovaný ekosystém, na kterém platí specifické zákonitosti.
Ostrovy představují z hlediska vývoje jedinců zvláštní prostředí. Z důvodu nedostatku potravy se tady například setkáváme s formou nanismů, anebo naopak kvůli absenci přirozeného predátora s formou gigantismů.
Diváci se postupně seznámí se všemi obyvateli. Těmito obyvateli jsou Ledovec; Kyklop; Semafor u přistávací dráhy, která protíná ostrov na dvě poloviny; Bludný balvan; Druhý Bludný balvan; Gigantická forma Pleurophyllum criniferum; Umírající mořský živočich; Zmrzlinář na pláži; Ohýnek; Hmyz; Coconaty; Zakrslý slon; Barvoslepý obyvatel atd.
K tomuto setkání bude hrát hudba. Jednotlivé tracky se jmenují:
1. Pustý ostrov chrání 15.000 obyvatel (Michaela Švédová, Kyklos Galaktikos)
2. Nanismy a gigantismy (Anders Christopherson, WSLS Records)
3. Letadla se zdají být prázdná (Honza Tomšů, No.C)
4. Kyklop (Johannes van Bebber)
5. Bludný balvan (Vojtěch Šaroun, Euclio)
6. Všichni shoříme (Natálie Rajnišová)
7. Jak můžete poznat, že písek na vaší zahrádce souvisí s ledovcem? (Matyáš Bartoň, Rawdeus)
8. Medůzy uvízly (Matthieu Fuentès)
9. Obrazy skřítků na pláži (Alfréd Schubert a Ján Mesány)
Ptáme se, jestli Ostrov zůstane Pustý i nadále.
ZUZANA SCERANKOVÁ (*1993) se ve své práci věnuje divadlu na pomezí s vizuálním uměním a tancem. V roce 2018 se s choreografkou Martinou Hajdyla Lacovou podílela na tanečním představení Assemblage ve studiu Alta, zkoumající scénografii jako překážku pro pohyb. V performanci pro tvůrce a diváky Montovna v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu se s Petrem Erbesem a Honzou Tomšů zabývali tématem práce a volného času. Na přelomu roku 2017/18 se zúčastnila studijní stáže na Justus-Liebig Universität na katedře choreografie a performance v německém Giessenu. Je aktivní členkou nezávislé tvůrčí skupiny 8lidí, s níž vytvořila inscenaci Press paradox, která je momentálně na repertoáru divadla Disk.
NATÁLIE RAJNIŠOVÁ (*1994) se ve své práci především zajímá o divadlo na pomezí s výtvarným uměním. V roce 2015 vytvořila spolu s Eliem Dumasem autorskou performance Chambre of Minds v divadle MeetFactory zkoumající analogový materiál v digitální době. V roce 2016 vznikl projekt PAVILON v divadle Disk v autorském týmu s Anežkou Kalivodovou a Mikolášem Zikou. Na přelomu roku 2017/18 se zúčastnila studijní stáže na Estonian Academy of Arts v Tallinnu. V roce 2018 působila jako scénografka a dramaturgyně v představení Hopi-land v režii Viktorie Vášové, které vzniklo pro divadlo Alfred ve Dvoře.
Autorky studují magisterský program oboru scénografie na Katedře alternativního a loutkového divadla (DAMU). V roce 2016 se podílely v úzkém tvůrčím týmu s Klárou Hutečkovou a Jiřím Adámkem na představení s k o n č í t o ú s t a v divadle Disk, zkoumající scénografii jako autonomní složku představení a vztah těla a objektu. Autorky v projektu Pustý ostrov chrání 15.000 obyvatel navazují na tento výzkum a rozvíjí ho o práci s extenzivním kostýmem a hudbou.
Událost je realizována díky finanční podpoře Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Hlavního města Prahy.