Prolínání II
4. 4. 2025 - 15. 5. 2025
Výstavy
Univerzitní 28, 301 00 Plzeň

Výstava Prolínání II představuje současnou tvorbu studujících doktorského studijního programu Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni. Tento soubor prací lze charakterizovat jako umělecký výzkum, v němž se propojují teoretické koncepty s experimentální praxí. Zastoupené autory a autorku spojuje zájem o principy vidění, zobrazení a vnímání, ačkoliv každý z nich k těmto tématům přistupuje individuálně a pomocí specifických metodologických postupů.
Název výstavy odkazuje na dynamický vztah mezi jednotlivými pracemi a jejich společnými tematickými průniky. Ze vzdálené perspektivy se může zdát, že spolu prezentované projekty výraznou měrou souvisejí, při bližším pohledu se však jasně ukazují rozdílná východiska, zaměření a výrazové prostředky jednotlivých autorů. Společným jmenovatelem nicméně zůstává zkoumání zprostředkovaného obrazu reality a jeho významu v současné vizuální kultuře.
Téma vztahu mezi textem a obrazem zpracovávají ve svých dílech Anna-Marie Pavelková Mišterová a Sergey Lelyukh. Pavelková Mišterová se soustřeďuje na vliv sociokulturních faktorů při vnímání fotografických obrazů a uplatňuje metodu interaktivního experimentu, který propojuje anonymní hodnocení fotografií s analýzou estetických preferencí. Lelyukh pracuje se specifickým kontextem ikonopisecké tradice, kde text hraje klíčovou roli, a propojuje pravidla ikonopisu s moderními digitálními technologiemi a manipulací obrazu.
Problematiku biologicky determinovaného vidění a jeho technických transformací reflektují ve svých projektech Martin Dokoupil a Lukáš Kellner. Dokoupil experimentuje s videem a fotografií, aby prozkoumal možnosti dynamického rozšíření prostorového vidění. Kellner naopak přenáší zkušenosti z oblasti sportovních a komerčních přenosů do sféry umění a zkoumá jejich možné výtvarné využití.
Výstava Prolínání II v Galerii Inkubátor ukazuje, že téma vnímání a vytváření obrazu reality je nejen velmi aktuální, ale že v éře digitálních technologií, kde je naše zkušenost světa stále více zprostředkována a transformována, má zcela zásadní význam. Vzniká totiž řada otázek ohledně (ne)možnosti přímého kontaktu s realitou, manipulace obrazových sdělení a schopnosti kritické interpretace vizuálních informací. Tato výstava nám poskytuje příležitost ponořit se do těchto témat hlouběji a zamyslet se nad jejich dopady na současnou vizuální kulturu.
kurátorka: Daniela Kramerová
