Nový cyklus obrazů Přemysla Procházky (*1991), absolventa malířského ateliéru Vasila Artamonova na brněnské FaVU, zve diváky na pomyslnou procházku urbánní krajinou – mezi kruhové objezdy, výkopy a sloupy vedení vysokého napětí. Procházka kontinuálně rozvíjí dvě malířské strategie. První můžeme pojmenovat jako „procesuální malbu“, kdy tradičně dvourozměrné médium obrazu rozšiřuje o dimenzi času. Jeden z příkladů mohli pravidelní návštěvníci GAVU Cheb vidět letos na výstavě „Na kopané“. Obraz Fotbal vytvořil během výstavy „Zbrojovka – Teplice“, odehrávající se na dvorku brněnské Galerie TIC. Na rozdíl od běžných výstav zde diváci ale neviděli definitivní dílo, nýbrž mohli po celý měsíc každý den přihlížet, jak malíř obraz přemalovává novou scénou a na samý závěr zobrazil prázdné hřiště s konečným výsledkem utkání na tabuli.

 

Druhou Procházkovu oblíbenou strategii lze definovat jako „materiálovou doslovnost“, kdy jednotlivé elementy obrazů provádí z materiálů či materiálové podstaty, které mají v reálném světě. To je případ i cyklu „Procházka“, kde jednotlivé detaily, z nichž se skládají městské scenérie, vytvořil z betonu, hlíny, asfaltu nebo písku. Mimoto je Procházkova „Procházka“ znovu také „malbou o malbě“, kdy umělcův zdánlivý naivismus nastražuje našim smyslům a intelektu velmi rafinované pasti.

 

Kurátoři: Ondřej Chrobák, Jana Písaříková