Plocha, hloubka, prostor
Na výstavě jsou představeny kresby, grafiky, obrazy, ale i fotografie, videa ?a prostorová instalace, a to z období baroka, 20. století a současnosti. Zastoupeny zde jsou díla současných autorů Stanislava Kolíbala, Dalibora Chatrného, Josefa Bolfa a dalších, dále pak Emila Filly, Jana Zrzavého, Josefa Čapka a ze staršího umění jsou k vidění například práce Andrea Pozza, kresby z okruhu rodiny Galli Bibiena a jiných umělců. Vstupní sál přízemí Pražákova paláce je součástí prostorové instalace, kterou speciálně pro výstavu Plocha, hloubka, prostor navrhla rakouská autorka Esther Stocker. Prostorové a vizuální řešení celé výstavy tak můžeme považovat za další umělecký prvek výstavy také proto, že architektonickou koncepci výstavy vytvořil významný český autor Tomáš Vaněk, který na výstavě vytvořil také interaktivní část, kde si zájemci mohou sami vyzkoušet práci s perspektivou.
Kompoziční principy, na nichž je založena většina obrazových děl, se kterými se setkáváme v uměleckých muzeích i v běžném životě, jsou pro nás tak samozřejmé a přirozené, že si jejich existenci často ani neuvědomujeme. Ve skutečnosti jsou však ohlasem více než půl století trvající diskuse o vztahu mezi uměleckým dílem a reálným světem a představují jedno z klíčových témat evropské umělecké a myšlenkové tradice.
Výstava je věnována otázkám perspektivy v umění napříč styly a historickými epochami, a to s důrazem na moderní a současné umění. Dává si za cíl představit díla různorodého stylového a formálního charakteru, jejichž společným jmenovatelem je užívání principů perspektivy pro budování obrazové hloubky a prostorové iluze.
Na příkladech přibližně devadesáti exponátů (kreseb, grafik, obrazů, fotografií, instalace a videa) představí nejrůznější typy perspektivních kompozic a nenásilnou formou přiblíží vztah mezi uměleckou tradicí a současností. Návštěvníci se tak seznámí s příklady kompozičních stereotypů v uměleckých dílech a jejich zdroji, nebo uvidí ukázky experimentů s perspektivními pravidly. V průběhu dějin umění mělo zkoumání prostorového iluzivního znázorňování odlišnou intenzitu a také vedlo k různorodým výsledkům v závislosti na povaze a funkci daného uměleckého díla.
Škála možných řešení, které se výstava snaží představit, sahá od konvenčního přejímání některých formálních prvků až po příklady, kdy se základní perspektivní principy stávají východiskem vizuálních experimentů, jako je tomu v minimalisticky a geometricky orientovaných dílech z 60. a 70. let 20. století. Těžiště výběru tak na jedné straně leží v "nalezených" příkladech jednoduché aplikace lineární perspektivy, ilustrovaných zejména na dílech ze sbírek Moravské galerie v Brně a dalších institucí, a také na prezentaci moderních a současných autorů, pro něž se zkoumání prostorových vztahů stalo důležitým tématem jejich tvorby.
Vstupné: plné 80 Kč / poloviční 40 Kč / rodinné 170 Kč / skupinové 30 Kč osoba