PÍSEMNÝ PROSTOR POHYBU
Lze zaznamenat pohyb, aniž bychom jej zároveň interpretovali? Ačkoliv neexistuje žádná všeobecně uznávaná metoda jakým způsobem lze pohyb objektivně zaznamenat, můžeme mluvit o strategiích vedoucích k snaze o teoretickou reflexi tance. Jedním z moderních způsobů záznamu pohybu je tzv. kinetografie, vynalezená rakouským tanečníkem Rudolfem Labanem. Jedná se o grafické znázornění tance – taneční písmo – jimž lze zaznamenat téměř jakýkoliv typ pohybu pomocí speciálně vytvořených grafických značek, neboli tanečních partitur. Labanova metoda, využívající vztahu mezi pohybujícím se tělem a prostorem, je přesným textovým přepisem tance. Může však grafická přesnost zápisu sdělit objektivní výpověď o tanci, nebo je subjektivní interpretace součástí jazyka pohybu?
Hostem večera bude prof. Mgr. Dorota Gremlicová, Ph.D., taneční teoretička, absolventka kursu Labanovy kinetografie na Institutu choreologii v Poznani v Polsku a pedagožka na HAMU, věnující se historii a analýze tance.