„Stále se dobývám do dětství,“ zapsal si akademický malíř a sochař Petr Pavlík do svého malířského deníku vznikajícího v letech 1982 až 1994. Dobývání do dětství, to je snaha o návrat domů, kde je pocit bezpečí a čas navenek nekoná své destruktivní dílo. Domů se vrací i Poutnice akademického malíře a sochaře Petra Pavlíka, nedávného jubilanta, čerstvého osmdesátníka. Motiv Poutnice typicky provází umělcovo pozoruhodné dílo.

 

Výstava Poutnice se vrací domů je pro návštěvníka překvapením, které postupně objevuje v jednadvaceti sálech, jednadvaceti kapitolách v členitých prostorách Clam-Gallasova paláce. Dispozice prostor umožnila rozdělit umělcovu tvorbu do jednotlivých kapitol tak, aby si diváci mohli utvořit názor na celkový tvůrčí vývoj umělce. 

 

Koncepce výstavy se soustředí především na Pavlíkovu současnou tvorbu, i když s náznakem minulého vývoje, a velmi citlivě reaguje na dnešní svět s jeho chaosem a nejistotou. Výstava začíná malířovým autoportrétem a textem kurátora výstavy Jiřího Machalického. Dál se návštěvníci setkají s několika obrazy Poutnic v různých variantách, tvořících jedno z Pavlíkových ústředních témat a zaznamenávajících životní cestu v jejích proměnách. Následují labyrinty naznačující složitost vývoje lidské společnosti. V dalších sálech jsou obrazy s filozofickým podtextem, zdůrazňující absurditu některých vztahů ve společnosti, vypovídající o nekonečné složitosti, proměnlivosti a rozmanitosti světa a o směřování naší civilizace. Umělec se zamýšlí nad chaosem ovládajícím svět. Jedním z vrcholů výstavy je rozměrný triptych Soumrak civilizace s několika doplňujícími kresbami. V dalších sálech jsou rozměrné monumentálně cítěné obrazy, v nichž se prolíná naděje s beznadějí.

 

Výstavu doprovázejí texty teoretiků Tomáše Vlčka, Jana Samce, Josefa Kroutvora, Richarda Druryho a také citáty Petra Pavlíka, dokreslující jeho dílo a přibližující jeho názory. K výstavě je publikován katalog, který vzniknul díky laskavému finančnímu přispění Městské části Praha 2 a organizace Gestor. Některé obrazy jsou zapůjčeny z významné soukromé sbírky Collett Prague | Munich, z Galerie Sophistica Praha, z Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou a z Galerie umění Karlovy Vary. 

 

Petr Pavlík se stal jednou z nejvýraznějších osobností našeho výtvarného umění posledního půlstoletí. Patřil k „Volnému seskupení 12 / 15 Pozdě, ale přece“, spolu s Kurtem Gebauerem, Michaelem Rittsteinem, Ivanem Ouhelem, Vladimírem Novákem, Ivanem Kafkou a dalšími. Tvorba Petra Pavlíka je zastoupena v Centre Georges Pompidou v Paříži, v Puškinově muzeu v Moskvě, ve sbírce Henie Onstad v Oslo, v Národní galerii Praha, v Museu Kampa – Nadaci Jana a Medy Mládkových, ve sbírce Collett Prague | Munich, Galerii hl. m. Prahy a takřka ve všech našich regionálních galeriích.

 

Výstava je zrealizována díky finanční podpoře Magistrátu hl. m. Prahy. Záštitu nad výstavou převzali náměstek primátora hl. m. Prahy pro kulturu Jiří Pospíšil a starosta Městské části Praha 2 Jan Korseska.