Výstavní titul Ve světle tma v sobě obsahuje určitý tajemný protimluv, který metaforicky odráží mnohovrstevnatou tvůrčí senzualitu Pavly Vachunové, jež se dlouhodobě a se stále překvapující inovativností věnuje porcelánu. Umělkyně se nespokojuje pouze s tradičním zpracováním, ale neustále prozkoumává možnosti porcelánové matérie v různých obdobách počínaje tekutou formou přes designové produkty až po sochařské objekty a instalace, v nichž významnou úlohu hraje procesuálnost, tj. proměna dané hmoty v čase. Autorka neváhá kombinovat porcelán i s dalšími materiály jako recyklovaný vosk ze hřbitova či organické komponenty, např. umělé vlasy či chlupy. Vosk původně určen pouze pro technologický postup se stává další uměleckou složkou. Vachunová jednoduše zkouší, co materiál konstrukčně i formálně unese. Zabývá se také účinky barev. Své objekty glazurou stínuje, kaligraficky koloruje, nebo vytváří kontrasty bílého porcelánu a porcelánu obarveného černými pigmenty. Výsledkem jsou neobvyklé a esteticky silně působící artefakty.

 

Pavla Vachunová při realizaci svých výstav často oslovuje kolegy z jiných uměleckých disciplín. Ke konceptu Ve světle tma tentokrát přizvala scénografku a interiérovou designérku Radku Vyplašilovou, aby společně zabydlely výstavní prostor na míru vytvořeným fundusem. Architektonický návrh Vyplašilové operuje se sytou „Kleinovskou modří“ odkazující jednak ke svobodomyslnosti a spirituálnosti, současně však i k tradičnímu modrému zdobení českého porcelánu u tzv. cibuláků. Strukturovaná organizace prostoru, kde dominantní pozici zaujímá kostka, pomáhá výstavu rozčlenit do několika světelně expozičních situací, v nichž jsou modulárně prezentovány dva nejnovější projekty Pavly Vachunové, jimiž jsou Relikvie a Struktury (Trialog).

 

Výstava Ve světle tma je poetickou výpovědí o hledání skryté krásy a nalézání nových hodnot prostřednictvím ženské intuice a schopnosti vnímat svět v detailu i celku souběžně. 

 

Kurátorka: Veronika Marešová