Výstava fotografa Pavla Máry v kapli sv. Jana Křtitele navazuje na jeho expozici v rámci přehlídky Per aspera ad astra na zámku v Rožmitále pod Třemšínem, kde v létě 2024 vytvořil site-specific instalaci patnáctiprvkové černobílé fotografie Hlava G. Jednalo se o první ukázku z autorova cyklu Mechanické portréty, na kterém pracuje už deset let a jímž volně navazuje na seriální fotografii v tradici otevřené v 19. století fotografem a vynálezcem Eadweardem Muybridgem.

 

Fotografie ležícího ženského aktu The Body in Motion (2024), připravená pro galerii v Holyni, čerpá ze stejné energie a stejně také osciluje na hraně výtvarného a realistického zobrazení. Obsahuje 21 rozvíjejících se fází (na první pohled od sebe téměř nerozpoznatelných), z nichž Mára použil v daném prostoru sedmnáct prvků. Jde o pás samostatných obrazů téměř životní velikosti, který prochází po zemi středem galerie a stoupá po zadní stěně ke klenbě vzhůru.

 

Jsou to černobílé obrazy zbavené narativního obsahu, levitující v čase, jejichž repetitivnost v nás vzbuzuje – stejně jako hudba minimalistů (Reich, Riley, Glass) „v proměně pocit návratu“. Jsou definovány balancí mezi precizností a intuicí, mezi tradicí a transformací. Jejich esencí je světlo, generující linie a tóny snímaného objektu. Vznikaly s důrazem na záměrnost (jako ostatně celé Márovo dílo), jednotlivé fáze „vyrůstaly“ jako dům, patro po patru.

 

Technika procesu snímání je v daném případě určující. Horizontální a vertikální posuny fotoaparátu, které autor využíval již ve svých triptyších (např. Triptychy, 1990–1993, 2007–2009 a Rodina – triptychy, 1991, 2011), jsou zde zastoupeny „jízdou“ kamery vzhůru, aniž by přitom docházelo ke změně svícení či pohybu modelu. Přesto se tu světlo proměňuje a tělo otáčí, a je jen na nás, zda této iluzi podlehneme.

 

kurátorka: Radana Ulverová