OTAKAR NEJEDLÝ/ Z ČECH NA CEJLON, DO INDIE A ZASE ZPÁTKY
„Narodil jsem se na Podřipsku, v městě Roudnici nad Labem, roku 1883. Je to tu mírně zvlněný, široširý kraj ryze český, s nedohlednými lány úrodných polí, jemuž jako symbol vévodí zcela osamocená hora Řip s bílou kapličkou na vrcholu.“ Tak uvádí svou knihu vzpomínek Dětství a chlapectví na Podřipsku slavný roudnický rodák Otakar Nejedlý (1883–1957).
Galerie moderního umění si v roce 2013 připomene stotřicáté výročí malířova narození. Oslaví je výstavou, která bude sledovat mistrovu cestu do Kameniček, kde získával v letech 1904–1905 malířské zkušenosti po boku Antonína Slavíčka, přes pražská zákoutí do Itálie a odtud pak na Cejlon a do Indie, kam odjel spolu s malířem Jaroslavem Hněvkovským v roce 1909, aby se dva roky poté po onemocnění malárií vrátil zpět do Prahy a na český venkov.
Náš zájem se soustředí na krátké období od počátků Nejedlého tvorby po rok 1918. Přesto se před divákovýma očima promítne neobyčejně pestré dění. Shledá se s dramatickými proměnami malby čerpající inspiraci z krajiny domova i exotických světů. Nebude chybět ani důležitá kapitola roku 1914, kdy umělec dodatečně absorboval podněty kubistické avantgardy, aby se pak pod tíhou válečných událostí obrátil k expresivnímu jazyku.
Výstava z cyklu Počátky moderny nabídne mimo jiné zajímavé srovnání se Slavíčkovou dvoudomou interpretací města a venkova v kolekci drobných formátů v úvodu stálé expozice roudnické sbírky, k níž vytvořil Nejedlý originální, monumentální pandán. Bude sledovat bohatství tvorby, jež se pohybuje mezi póly domova a dálavy, civilizace a přírody, města a venkova či avantgardy a konzervativismu. Zachytí dynamický vývoj osobitého tvarosloví od realismu, secesního dekorativismu a kolorismu přes kubismus až po expresivní potemnělou malbu z doby první světové války. Pokusí se přitom definovat místo, které dosud poněkud opomíjenému a přitom neobyčejně atraktivnímu dílu se svébytnou malířskou kulturou v českých dějinách umění náleží.