Sound Location Films/Sound Postcards/Maysea – John Grzinich a Emiter

Audiovizuální instalace připravená pro Galerii Školská 28 představuje práce dvou výrazných umělců, působících ve Východní Evropě. Jejich témata jsou propojena zájmem o městské prostředí, přírodní krajiny, zvuk a obraz. Umění zachytit neopakovatelnost určitého místa prostřednictvím nahrávací techniky je podmíněno nejen schopností pozorně a přesně pozorovat, rozumět dějům, probíhajícím v prostoru a čase, ale i talentem se rozhodnout, zda a jak spontánně zasáhnout do autonomních procesů zaznamenávaného prostředí. Videosérie “Location Sound Films” Johna Grziniche vychází z koncepce site-specific a obohacuje ji o současné trendy zvukového umění, umění performance, terénních nahrávek, improvizace a dokumentu. Umělec se v tomto bodě dostává do pozice pozorovatele, aktéra i iniciátora, reflektujícího zvukem a obrazem konkrétní situaci a kontext místa, kde s mikrofonem a kamerou stojí, ale zaznamenávajího také situaci a stopu jeho samého jakožto pozorovatele.

Video-filmy Location Sound Films vznikly pomocí různých technických pomůcek, někdy ve filmu přítomných, jindy více skrytých, což závisí na charakteru použité technologie (kondenzátorový mikrofon, konkaktní mikrofon, atd).

Zvuková instalace MAYSEA polského umělce Marcina Dymitera vychází z metodologie jazykové analýzy. Tedy z audio-onomatopoetického aspektu, konkrétně z představ o hlasech. nebo zvucích moře. Dymiter si položil dvě jednoduché otázky: Jak moře vlastně zní? Jaké představy si lidé spojují se slovem moře? Navštívil několik měst na baltickém pobřeží i ve vnitrozemí a porovnal pak dokumenty a dojmy, spojené se zvukem moře. Pokusil se i zachytit a zkoumat samotný hudební rejstřík moře, ale skutečným smyslem projektu bylo jak stimulovat lidskou představivost.

Důležitou součást aktivit Marcina Dymitera je jeho zájem o mapování městské zvukové krajiny. Prezentace projektu Zvukových pohlednic z Prahy představuje výsledek jeho residenčního pobytu v Otevřených atelérů- Open Studio. Proces intenzivního mapování – subjektivního zaznamenávání a rekontextualizace zvukového prostředí v několika tichých prostředích v pražských zelených zónách a parcích je přispěvkem k pražské aurální geografii. Součásti projektu je další rozpracování konceptu, například přehrávání získaných záznamů v jiném prostředí.

John Grzinich (USA) pracuje od 90 let hlavně v oblasti současné hudby, performance a instalace a koncentruje se na activity site-specific a zánr price s kustickým zvukem. John je programovým ředitelem medialabu v MoKS – Centru pro umění a sociální praxi v Estonsku.

Marcin Dymiter aka Emiter je hudebník, improvizátor, skladatel a zvukový umělec, který ve své práci kombinuje terénní nahrávky, akustické nástroje a elektronický zvuk. Pracuje s elektronickou a improvizovanou hudbou. Spojuje zvuk v lo-fi a hi-fi kvalitě a využívá efekty zvukové interference. Je autorem řady zvukových instalací, rozhlasových pořadů, filmové hudby a performancí a intervencí ve veřejném prostoru. V Praze je na rezidenčním pobytu podpořéném Visegradskou kulturní nadací.

Na vernisáži bude promítnut černobílý videofilm Johna Grziniche “Sound Aspects of Material Elements”, který vznikl z nahrávek mezi lety 2006 a 2009.

Koncept, zvuk, kamera, střih: John Grzinich
Nahrávky vznikly společně s: Patrickem McGinleym, Jimem Haynes, Toomasem Thetlofem,
Maksims Shentelevs, Kaspars Kalninsh, Eamon Sprod, Hitoshi Kojo a Evelyn Müürsepp

John Grzinich: Location Sound Films
selected workshop and project films 2009-2012