Výstava KORPSEPUNX: Stress Prosthetics, kterou Olbram Pavlíček připravil v prostoru Bílé kostky královéhradecké galerie, představuje autorovy nejnovější sochy, grafiky a kresby, v nichž subverzivně imituje design průmyslově vyráběných produktů a skrze jejich dekonstrukci odhaluje způsoby, jimiž se propisují do života svých uživatelů. Pavlíček podrobuje estetické analýze zařízení, symboly a nástroje, které známe z každodenních aktivit a ukazuje, jak se za komfortní ergonomikou, matematicky přesnou personalizací či důmyslnou vizualitou skrývají nekompromisní nároky, často proměňující samotnou lidskou integritu. Člověk totiž v rámci konzumně definovaných technologických prostředí nemá kontrolu nad „svým“ načiním, ale naopak se musí přizpůsobovat designovaným rozhraním nelidských objektů. Pavlíček tato témata rozpracovává dlouhodobě v rámci výstavní série KORPSEPUNX, v níž skrze různé tvůrčí formáty zkoumá účinky, jimiž na jednotlivce působí komplexní systémy současné společenské moci.

 

Pavlíčkova tvorba se na výstavě dialogicky setkává s dílem Mikuláše Medka, nazvaným Pokus o portrét markýze de Sade III (1969), ze sbírky královehradecké galerie. Medek, podobně jako Pavlíček, sleduje existenciální podmínky své doby a s kritickým nadhledem ztvárňuje individuální (často nejasné, absurdní či surreálné) dopady technologicky organizované společnosti. Oba umělci svébytně ukazují, že (post)industriální (post)moderna vystavuje člověka tak silnému tlaku, že se pod jeho účinky neohýbají pouze individuální emoce, ale dochází i k (de)formaci samotných životních funkcí a těl.

 

Olbram Pavlíček (*1993) získal bakalářský titul v Ateliéru supermédií na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde také absolvoval magisterský program v Ateliéru malby pod vedením Jiřího Černického a Michala Novotného. Jeho tvorba se pohybuje mezi sochou, kresbou a grafikou a skrze analýzu současné „korporátně-industriální“ estetiky rozkrývá způsoby, jimiž design průmyslově vyráběných technologií a produktů ovlivňuje niterné prožitky i tělesnou integritu člověka(-uživatele). Olbram Pavlíček svá díla uvedl jak v řadě českých etablovaných galerií (City Surfer Office, Praha; Berlínskej Model, Praha; Galerie PAF, Olomouc; Galerie NTK, Praha), tak v rámci mnoha zahraničních institucí (Funkhouse Berlin, Berlín; HotDock Project Space, Bratislava; Werkschauhalle, Lipsko; Fotopub Project Space, Lublaň). Je také jedním ze zakladatelů mezinárodně působícího umělecko-kurátorského uskupení Proto Gallery Systems.

 

kurátor: Jiří Sirůček