O VÝZNAMU POSMRTNÉHO GESTA – První díl zápisků hyperthymestického RK
etc. galerie uvádí první díl zápisků hyperthymestického RK z vysílání Emily Verly Bovino.
O VÝZNAMU POSMRTNÉHO GESTA
Emily Verla Bovino (nar. 1980) je autorkou fiktivní postavy hyperthymestického RK a zprostředkovatelkou setkání RK s okolním světem. Její projekt je epickým scénografickým radio dramatem o krajinách příběhů, s nimiž se virtuální identita RK potkává v průběhu svého života, a to od pozdních devadesátých let až do poloviny padesátých let jednadvacátého století. Umělecký výzkum, který projektu předcházel, zahrnuje pracovní sérii nazvanou „Co bychom měli dělat s našimi mozky“. Je to reakce na knihu Catherine Malabou „Co bychom měli dělat s našimi mozky“. Zahrnuje články, koncepty, časové osy, neformální rozhovory, přednášky a přednáškové performance, jež čerpají z dějin umění a vývoje v neurovědě a usilují osvětlit význam v jeho obyčejnosti.
Emily Verla Bovino v současné době vede svůj výzkum v texaském městě Marfa a pracuje na doktorátu z dějin umění, teorie, kritiky a praxe na Katedře vizuálního umění Kalifornské univerzity, kterou založil umělec Allan Kaprow. Její texty se objevily v Artforum.com, Frieze a Art Papers. První díl zápisků RK se vysílal online při příležitosti konání festivalu &Now 2011. Emily Verla Bovino byla rezidentkou FUTURY v roce 2010 na doporučení Viafarini v Miláně.
Emily
Verla Bovino: What We Should Do With Our Brain
Emily
Verla Bovino je americká umělkyně italsko-polského původu, jejíž
práci lze zařadit do proudu současných konceptuálních tendencí.
Pohybuje se na hranici mezi vizuálním uměním a přesahy do vědou
zatížených problémů. Určujícím tématem je zpravidla vlastní
přenos informací na diváka, nebo naopak přimění k jeho
participaci a vlastní interpretaci podle daných pravidel. Verla
Bovino vytváří své umělecké výstupy na základě erudice
(profiluje se i teoreticky a má mj. jak umělecké tak
antropologické vzdělání), kterou vnímá jako výsledek
technologického jazyka. USA, kde nyní působí v jihozápadní
oblasti, jsou známy jako kolébka a kotel technologických výzkumů
a experimentů všeho druhu. Emily Verla Bovino pracuje například
s referencemi technologie na základě vizuálního procházení
institucemi, jejich laboratorním životem. Současně se vše
odehrává v simulovaném snímání rozlehlé krajiny
amerického jihozápadu, jehož ozvěny lze zaslechnout při naladění
příslušné frekvence zvenčí etc. galerie. Šumy, ruchy, radiové
plynutí jazyka, který je remixem meteorologických komentářů,
téměř souřadnicového mapování krajinných změn. Jsou slyšet
instrukce GPS navigátora, vědecká prohlášení neurochirurga jsou
střídána filosoficko-sociálními tezemi nebo hudedbími
fragmenty. Střídá se příkaz k naslouchání s příkazem k
mluvení atd. V jakékoliv chvíli, kdy se participující divák
naladí na určenou frekvenci, nepřichází o žádnou část
příběhu. Narativita je zde předložena fragmentárně. Celek je
takřka poetický, i přes zdánlivou analytičnost. Kombinace
zmíněného vysílání s projekcí, na které spolupracovala
autorka s Christinou C. Nguyen, vytváří pocitovou paralelu. Obraz
projekce je plynulým i strnulým pohybem kamery skrze laboratorní
prostor. Jsou odebírány vzorky blíže neurčené hmoty. Téma
zdánlivě utajeného světa je propojeno s vysíláním, které
nabízí volné interpretační pole. Lze za tím hledat možnost
šifrování, ale i zcela prostý remix, který má blízko k mnoha
současným hudebním projektům. Binární vztah zvukového obsahu
jako horní průhledné vrstvy obrazové asociace se nabízí zcela
nenásilně. Odkazy k samotnému myšlení jsou nastavovány
třeba přes neurochirurgův hlas a některé záběry projekce opět
ukazují na výzkum oraganických částí mysli. Konečný výklad
jejich případného logického spojení tak může náležet
nám-divákům.
Radim Langer