DSC Gallery si pro své věrné návštěvníky a sběratele připravila překvapivé výstavy mezinárodního měřítka. Jako první odstartuje výstava mladého a talentovaného umělce Norberta Stefana, který pochází z Rumunska. V jeho druhém domově v Berlíně jej objevila britská kurátorka Jane Neal, která zahlídla jeho tvorbu v ateliéru Adriana Ghenieho, u kterého pracoval jako asistent. Výstava Decalphilia představuje velkoformátové „dekalkomanie“, které rozzáří white cube prostor galerie a navodí kosmologickou atmosféru. Vůbec první výstava Norberta Stefana mimo Německo se koná v Praze a diváci tak mohou bezprostředně poznat ducha berlínské abstraktní malby vznikající metodou dekalku.

 

Zkoumáním tiskových technik, mezi které se řadí dekalkomanie, se autor Norbert Stefan dostává do procesu otiskování vrstev olejových barev na velká plátna. Tato technika byla již zkoumána zevrubně řadou umělců ve třicátých letech 20. století. Mezi surrealisty se tomu značně věnoval Oscar Domínguez, který svou tvorbu nazýval jako dekalkomanii bez předjímaného (neznámého) objektu. Důležitým momentem je pro Stefana propojování starých technologických postupů a docílení jejich syntézy. Tím dosahuje nepředvídatelnosti, nemá nad tvorbou dostatek kontroly a toto vnitřní pnutí vyhledává v malbě. Jak sám tvrdí: „Kladu si otázky vůči materiálu, takže pomocí náhodných setkání určím, co se stane na plátně. Rád buduji prostředí obrazu, které se stane přirozeným vizuálním jevem, jako je polární záře…“

 

Kurátorka Jane Neal zmiňuje, že obrazy Norberta Stefana evokují přírodní úkazy. Při rozboru Stefanova díla uvádí kurátorka inspirační zdroje autora: „Když se podíváme na Stefanovu tvorbu, najdeme ozvěny tvorby Johna Cage a jeho teorie zvuku nebo improvizace Keitha Johnstona. V první řadě se však Stefan zabývá malířstvím a vývojem vybraného média. Není tedy divu, že byl ovlivněn Sigmarem Polkem a jeho průzkumem v oblasti fotografie, tisky Rauschenberga a transcendentním zážitkem z poslechu hudby dirigenta Sergia Celibdacheho. Pokus o vytvoření transcendentního zážitku diváka je pro Stefana klíčovou motivací. Stefanův zájem se obrací k 3D skenům, satelitním snímkům, kosmologii a černým dírám. 

 

Za galeristu Edmunda Čučku je to zcela nový přístup současné malby, který se v DSC Gallery objevuje: „Na abstraktní malbu se tolik nesoustředíme, ale jakmile jsem viděl plátna Norberta Stefana v jeho berlínském ateliéru, okamžitě jsem se do nich ponořil. V jeho práci sleduji silnou linii kreativity a s odstupem času se velmi rychle projevuje jeho směřování. Postupně svou techniku přetváří a obrazy jsou dokonalé svou dynamikou. Myslím, že jeho práce obstojí i ve světovém kontextu, a ještě o něm hodně uslyšíme. Tím, že jej poprvé vystavujeme mimo Německo, nabízíme exkluzivní příležitost českým sběratelům, kteří mohou být u zrodu zářící hvězdy.“