Monika Hniková – Unetanneh Tokef
MONIKA HNIKOVÁ (*1992) ve svých pracích propojuje poetičnost přírodního prostředí s technicistní realitou spalovacích motorů. Maluje vyjetým olejem obrazy ze své povahy proměnné a vytváří objekty reflektující mechanismus stroje. Procesuální malbu tvarů asociujících oblaka v instalacích kombinuje se sádrovými reliéfy, záznamovými matricemi fyzikálně-chemických dějů. Skvrna z vyjetého oleje, kde pigmentem je uhel, svobodně putuje po plátně či prostupuje sádrovou hmotou, překvapuje škálou barevných nuancí.
Atmosféra místa daná světlem, historií stavby, i prostředím jej obklopujícím je výchozí esence, kterou Monika Hniková výtvarně akcentuje v libeňské synagoze. Využívá možnost instalovat obrazové formy v různých výškových patrech architektury, zvýraznit téma záznamu a proměnlivosti plynutí času, příležitosti pohledu z jiné perspektivy. Instalaci pojímá jako organickou součást synagogy, tvořící s architekturou jeden celek. Vytváří prostor pro metaforické vyjádření vzájemnosti lidského života a přírodních procesů: člověk „jako stín, který pomíjí, jako mrak, který se rozplyne“, „jako tráva, která vadne, jako květ, který se rozpadá“ (z modlitby Unetanneh Tokef). Zdánlivě přesné obrysy výsledné instalace v sobě ve skutečnosti nesou i jiná řešení, dlouhá zvažování odlišných možností. Jsou dočasným tvarem, jež vykrystalizoval ze setkání procesů různého druhu. Přemýšlení o tvůrčím vstupu do forem přesně definovaných původním účelem, o interakci víry a přímého prožitku, o každodennosti, odevzdanosti bytí. „Mezi hlínou a mraky“ (MH).
Kurátorkou výstavy je Iva Mladičová.
KONCERT – HEJL, TICHÝ, PROCHÁZKA TRIO
Zvuková instalace/koncert Matouše Hejla bude odrazem tvorby a technik umělkyně Moniky Hnikové. Spolu s perkusistou Antonínem Procházkou a kontrabasistou Petrem Tichým nabídnou v Synagoze na Palmovce program, ve kterém přetvoří Moničinu tvorbu do zvukových elementů. Tři části koncertu vycházejí ze třech
olejomaleb na sádrových deskách. Zvuk varhanních píšťal, na které hudebníci [spolu se svými nástroji] hrají, je jako motorový olej a Monika jej za mixážním pultem „rozpouští“ do prostoru. Sleduje a tvaruje jeho chemicko-fyzikální reakce, podobně jako když pracuje s působením olejů na rozličné materiály. [Někdy se rozpíjí rychle, jindy zase pomalu. Monika má tyto procesy v řádu dní, týdnu nebo měsíců pozorováním vlastní práce zažité. V hudební zkratce se vlastnosti těchto změn mohou odrazit ve zvuku.] Hlavními motivy budou prostor a časovost změn.