Milan Salák – Transformets
Ahoj Milane,
mám jen jednu otázku (všechny ostatní jsou podružné a vyplývají z ní). Proč vlastně nemaluješ? Sám říkáš, že to umiš, i já si myslim, že jsi v tom velmi bravurní. Je to právě proto? Copak nemáš témata, přiíběhy, utkvělé představy, nebo mihotavé vzpomínky z minulých životů, vize, sny, bizarní představy? Pořád je co malovat. Nebo není?
Domnívám se, že spousta lidi 'tvoří' módním způsobem, protože prostě malovat neumí. A právě od lidí, kteří nemalují, nebo nikdy nemalovali dobře, někdy slyším, že je malba pasé. Tak fotí, natáčejí, instalují… Proč někdo jako Ty, když je nadaný takovým darem, ho nevyužívá a nerozvíjí? Nechápu to. Troufám si dopředu nesouhlasit s Tvou možnou odpovědí, že přeci maluješ. Jistě, můžeme se přít o to, kde malba končí, nebo začíná a co už malba není. Když se ptám, proč nemaluješ, ptám se, proč nepoužíváš malbu k vyjádření pocitu, o kterých mluvím na začátku. Proč se tak výrazně konceptuálně zabýváš 'pouhou' technologií a estetickými možnostmi druhotně použitého materiálu, nebo materiálu, který je primárně podpůrný?
Ahoj Pavle,
Já nevím! Nechci vytahovat argumenty o vývoji umění a toho, jak by někdo (nebo všichni) měli vnímat malířské gesto (jakkoliv i o tom si myslím mohu prohlásit, že i: „to umím“).
Jestli to jde… umět malovat a zároveň nebýt malíř… tak to asi jsem. Proč se tak stalo, to úplně nevím, ale souvisí to určitě s tím, že zalíbení nacházím tam, kde bych ho jako malíř nemohl nalézt.
To, že při svojí práci nakonec dělám pohyby s nástrojema, který k malování obyčejně slouží, nemůže stačit k tomu, abych přesvědčil sám sebe, že jde o malbu, natož o umění. Stejně tak fakt, že na některejch mejch věcech je vidět, co zobrazují, neznamená, že jsou to obrazy, natož kvalitní. Myslím, že posoudit, co to vlastně dělám, musí někdo jinej. Moc mě mrzí, že ti na tu jedinou otázku nedokážu slovama odpovědět. Nemyslím si ale, že je tolik důležité, jestli maluju nebo ne. Věřím, že když to, co dělám, mě baví – tak možná, že to bude bavit i někoho dalšího. Zatímco u malby je nejdůležitější ten, kdo maluje, pro obraz je určující ten, kdo se dívá.
Díky Milan