foto: Michaela Davidová

Výstava Michaely Davidové na pomezí uměleckého výzkumu a procesuální tvorby představuje příklad přístupu k enviromentální fotografii. Alternativní analogové fotografické postupy zkoumá autorka v souvislosti s trávícími metabolickými procesy organismů. Vláknité houby a kořenové systémy pronikají do útrob fotografie; okusují a rozkládají její hmotu. Látková a energetická přeměna a vztahy mezi materiály, lidským a ne-lidským, ukazují možnosti ekologického a posthumanistického myšlení ve fotografické praxi.

  

Michaela se dlouhodobě zabývá materialitou fotografie; vlastnostmi fotografického papíru, chemickým složením použitých přírodních látek a jejich vzájemnou interakcí v analogovém fotografickém procesu temné komory. Ta se v tomto přístupu stává živým organismem, zpracovávajícím, trávícím, vylučujícím a zaznamenávajícím výsledky proměny na ploše fotografického papíru. Davidová zkoumá materiál nikoliv skrze vlastní lidský pohled, ale prostřednictvím působení samotných látek, které při svých experimentálních fotografických postupech využívá, a které vytváří vlastní, předem nepředvídatelnou, obrazovou stopu. Autorka klade důraz na proces a pochopení tenkých propustných vrstev, které existují mezi člověkem a přírodou.

  

Michaela Davidová (*1988) je umělkyně a výzkumnice pocházející z Ostravy, která dnes žije a tvoří v nizozemském Tilburgu. Vystudovala bakalářský umělecko-řemeslný obor Artist, Designer: Maker v Cardiffu (UK) a magisterský umělecko-vědní obor Ecology Futures v Den Bosch (NL). Mimo jiné působí jako lektorka workshopů alternativních fotografických procesů, je koordinátorkou bio art [MI] Lab v CARADT a spolukurátorkou projektů v tilburském SEA Foundation. Spolupracuje a podporuje komunitní kolektiv Sustainable Darkroom (UK) a je také členkou filmové laboratoře Filmwerkplaats v Rotterdamu.

  

kurátorky: Marika Svobodová, Tatiana Drgonec Dižová a Gajane Achverdjanová