Matyáš Chochola po dvou letech oživuje svého Alchymistu. Výstavu, kterou na začátku temné covidové zimy přivil pro londýnskou galerii Gossamer Fog. Také letos se ocitáme na prahu ponurého období, jenom z  jiných děsivých příčín, které bychom v 21. století ani nečekali. Umělecký projekt o mocném šamanovi-alchymistovi tak zůstává magicky aktuální. Autor jím potvrzuje svůj autorský obraz jako šikovného provokatéra a mystifikátora, jehož díla nesou ambivalentní významy.

 

Matyáš Chochola nevytváří jen jednotlivé artefakty, ale celé scénografické prostředí, do něhož promítá své heretické vidění světa, toho reálného i paralelního, v němž prapůvodní síly získávají navrch nad lidským rozumem a ve vzduchu to voní po druidech a úspěchu. Výstava Alchymista není recyklátem té londýnské, objevují se v ní zcela nové artefakty, například trashovité sítotisky s neony nebo skulptury ze skla, vytvořené technikou odlévání z polystyrenových forem (lost foam). Nenahodilá nahodilost soch, záměrné surové opracování v divákovi vyvolává protichůdnou touhu dotýkat se jejich povrchu, vyvolává jemnocit, což je další z řady zmíněných nejednoznačností, vycházejících z Chocholovy tvorby.

 

Zvlášť suterén The Chemistry Gallery pak emanuje léčivé energie a alchymickou tajemnost. Atmosférické instalace plné autorských kryptogramů spolu s videozáznamy vyprávějí legendy o vzniku magického lektvaru a jeho významu, o zrození druida a jeho putování. Vrcholem návštěvy výstavy je pobyt v rituální laboratoři nejvyššího z druidů, kde nic není nemožné a kde se v paralelní realitě, ve zvláštním mezičasoprostoru, mýtickém a archetypálním, rozhoduje o osudu jednotlivce i lidstva.