Zveme na projekci dvou 16mm filmů za účasti autora, experimentálního filmaře Martina Ježka.

Martin Ježek (1976) je jedním z nejradikálnějších představitelů struktuálního dokumentu. Jeho tvorba téměř bez výjimky vychází z extrémně formálních pozic: partitur a konceptů, které vymezují podobu filmového díla před jeho realizací. Ta se v ostře vytyčených mantinelech odehrává zcela nekontrolovaně, bez ohledu na aktuální podobu vznikajícího materiálu.

HEIDEGGER IN AUSCHWITZ
16mm, col-b/w, cca 50 min., 2016, německá verze
obraz: Ježek, Daňhel, Halousek, Brabcová
zvuk, střih: Ježek

Jeden z nejdůležitějších myslitelů 20. století, německý filozof Martin Heidegger jede 40 let po své smrti na exkurzi do Osvětimi. Během své návštěvy pořídí na 2500 snímků. Na zpáteční cestě navštíví Prahu a jeho pozornost upoutá chvost právě probíhajícího maratonu, který mu nápadně připomíná pochod smrti. Následující zimu vystoupí z hrobu též jeho židovská milenka, jedna z nejdůležitějších myslitelek 20. století, Hannah Arendt. Bezcílně se potuluje se svojí 16mm kamerou v okolí Heideggerovi chaty v Todtnaumbergu. Také se jí zjevují některé motivy ze stěžejního díla velkého filozofa, spisu Bytí a čas. Vše uspořádáno v přísně strukturálním tvaru. Statické v pohybu, kinetické v klidu.

DRUHÁ LIGA
16mm, b/w, 27 min., 2007

Východiskem konceptu byla polemika se střihovými filmy,které pracují s nalezenými (found footage) filmy nejrůznějšího charakteru, respektive s povýšeností jejich režisérů, kteří si myslí, že jsou to oni, kdo amatérským záběrům svou vědomou manipulací a zřejmou dekontextualizací dávají společenský význam. Experimentující filmař si naopak nechal materiál natočit amatéry – diletanty, aby se radoval z filmu v jeho surovém stavu. Třem svým přátelům dal k dispozici S8 kameru, 80 metrů materiálu a poprosil je, aby pro něj natočili bezprostřední obrazy. Jejich jednotlivé části poté snímal kameraman Jakub Halousek ruční kamerou na kliku a intuitivně i podle režisérových pokynů vytvořil finální 16mm pás, film brut.

Vstup volný.

/ Projekce je součástí doprovodního programu Post Fake Turn / Doktorandská konference FaVU 2017.