Man Tin Lai – Stroj extrahující východní moudrost
14. 10. 2024 - 27. 10. 2024
Výstavy
Výstava představuje video vytvořené umělou inteligencí, které oživuje moudrost tradiční čínské krajinomalby a geomantie.
Název výstavy odkazuje k AI-technologii strojového učení jako nástroji pro extrakci znalostí – „[AI jako] nástroj zvyšování znalostí, který pomáhá vnímat rysy, vzorce a korelace napříč obrovským prostorem dat, jenž je mimo lidský dosah.“ (Pasquinelli a Joler) – přispívající k rozšiřování Noosféry* planety Země. Na výstavě bude prezentováno AI-generované video, které oživuje dědictví tradiční čínské krajinomalby Shan Shui ve fúzi s východním učením geomantie zvaným Feng Shui. Obrazy krajin jsou obohaceny o rozměry hloubky a času pomocí technologie Gaussova vykreslování. Jejich permutace a transformace, prováděné umělou inteligencí, se řídí jak pravidly, která byla zavedena pro zobrazení krajin v rámci školy Shan Shui, tak formálním učením Feng Shui o zákonitostech uspořádání prostoru podporujících proudění životní energie. Výsledkem je poetické audiovizuální dílo, ve kterém je databáze reprodukcí krajinomaleb přetvořena v živoucí proud přírodních scenérií, v němž ze sdíleného kódu východní moudrosti evolvují krajiny ztělesňující harmonickou koexistenci přírody, kosmických sil a lidského poznání.
Umělecké video Stroj extrahující východní moudrost rozvíjí svou předchozí verzi s názvem ´Učení se Shan Shui, Generování Feng Shui´ v dynamické souhře digitálních humanitních věd a umění umělé inteligence. Jde o další fázi umělecko-výzkumného projektu zaměřeného na potenciál umělé inteligence – konkrétně strojového učení, počítačového vidění, interpolace obrazu a Gaussova dělení – extrahovat podstatu tradiční východní moudrosti z rozsáhlých databází čínských krajinomaleb, a tím obohatit Noosféru planety Země o staré čínské geomantické koncepty (Feng Shui a Shan Shui) vtělené do jejich estetických a filozofických aplikací.
V projektu bylo využito strojové učení a počítačové vidění k interpretaci a regeneraci maleb Shan Shui a formálních principů Feng Shui. S využitím tradičních maleb Shan Shui jako základních datových souborů se algoritmy AI naučily vytvářet nové krajiny, které zachycují základní aspekty tradičních prvků a kompozic. Interpolace snímků usnadňuje plynulé přechody mezi těmito krajinami generovanými umělou inteligencí a vytváří vizuální příběhy, které odrážejí tradiční důraz Shan Shui na multiperspektivitu. Kromě toho, technologie počítačového vidění analyzuje a interpretuje prvky v dynamické krajině, což umožňuje divákům napojit se na proud takto produkovaných vizuálních informací a nesrovnalostí mezi lidským a strojovým vnímáním.
AI byla také použita při generování zvukové složky díla. Video vygenerované umělou inteligencí bylo následně analyzováno s pomocí AI, jež vytvořila jeho textové popisy, které byly následně převedeny na hudbu pomocí technologie text-to-music. Finální podoby zvukové stopy bylo dosaženo pomocí vizuálního programovacího softwaru MAX MSP.
S využitím Gaussova splattingu byla v projektu aplikována Gaussova funkce na video generované AI, čímž bylo dosaženo zlepšení v oblasti prostorového zobrazení krajiny. Tato technika přeměňuje původně dvourozměrné umění na prostorové simulace a nabízí pohlcující zážitek, který rezonuje s tradicí Shan Shui jako umění procházení přírodním prostředím.
Umělecké dílo využívá AI jako zprostředkovatele transformace, v níž splývá tradiční umění a moudrost s nejnovějšími technologickými inovacemi, čímž přispívá k rozšíření nového uměleckého paradigmatu, jehož jádro tvoří symbiotická spolupráce umělců s umělou inteligencí, a jehož výstupy ztělesňují záměr rozšířit Noosféru – prostor sdílené moudrosti naší civilizace. Integrovaná technologie inspiruje k hlubšímu zkoumání toho, jak lze tradiční umění a jejich základní filozofie zachovat a transformovat prostřednictvím technologického pokroku.
*Noosféra (sféra rozumu); sjednocený celek, v němž vyvíjející se společnost a příroda splývají, vzájemně se ovlivňujíce nejtěsnějším možným způsobem; oblast interakce společnosti a přírody, ve které lidská činnost je hlavním faktorem rozvoje. Tento pojem poprvé použil francouzský filozof a matematik Édouard Le Roy v roce 1927, inspirován prací geologa Pierra Teilharda de Chardina a biochemika Vladimira Ivanoviče Vernadského. (Wikipedie)
pořadatelé: TIM – Teorie interaktivních médií FF MU, VISUALOVE, Brno Creative Days
spolupořadatelé: Statutární město Brno, Jihomoravský kraj
Výstava se koná v rámci festivalu Prototyp, Brno Creative Days a Dnů AI Brno.