Název výstavy Stroj extrahující východní moudrost odkazuje k AI-technologii strojového učení jako nástroji pro extrakci znalostí – “[AI jako] nástroj zvětšování znalostí, který pomáhá vnímat rysy, vzorce a korelace prostřednictvím obrovského prostoru dat mimo lidský dosah” (Pasquinelli a Joler) – přispívajícímu k rozšiřování Noosféry* planety Země.

 

Na výstavě bude prezentováno AI-generované video, které oživuje odkaz tradiční čínské krajinomalby Shan Shui ve fúzi s východním učením geomantie zvaným Fen Shui. Obrazy krajin jsou obohaceny o rozměry hloubky a času s využitím technologie Gaussova vykreslování. Jejich permutace a transformace, performované umělou inteligencí, se řídí jak pravidly, která byla zavedena pro zobrazení krajin v rámci školy Shan Shui, tak formálním učením Feng Shui o zákonitostech uspořádání prostoru podporujících proudění životní energie. Výsledkem je poetické audio-vizuální dílo, ve kterém je databáze reprodukcí krajinomaleb přetvořena v živoucí proud přírodních scenérií, v němž ze sdíleného kódu východní moudrosti evolvují krajiny ztělesňující harmonickou koexistenci přírody, kosmických sil a lidského poznání.

 

*Noosféra (sféra rozumu); sjednocený celek, v němž vyvíjející se společnost a příroda splývají, vzájemně se ovlivňujíce nejtěsnějším možným způsobem; oblast interakce společnosti a přírody, ve které lidská činnost je hlavním faktorem rozvoje. Tento pojem poprvé použil francouzský filozof a matematik Édouard Le Roy v roce 1927, inspirován prací geologa Pierra Teilharda de Chardina a biochemika Vladimira Ivanoviče Vernadského. (Wikipedie)

 

Výstava se koná v rámci festivalu Prototyp, Creative Days Brno a Dnů AI Brno.