První kapitola Fotograf Festivalu představuje práce dvou umělců. Rozsáhlá instalace Donetsk Syndrome Diagrammatic, na níž Paul Chaney, umělec pocházející z Velké Británie, začal pracovat v roce 2017 během svého pobytu na Ukrajině, byla původně určena pro platformu Izolyatsia v Doněcku, která se již kvůli válce nemohla uskutečnit. Chaney tuto instalaci rekonstruuje na velkoplošném diagramu a doplňuje ji o další poznatky z jeho průzkumu týkajícího se 14 bilionů let dlouhého vývoje jedné z nejbohatších oblastí světa na nerostné suroviny. Od roku 1917 se tato oblast nacházela pětkrát ve válce. Výsledkem byla krize identity obyvatel, která umožnila ruskou infiltraci a destabilizaci, jež kulminovala v současné válce mezi Ukrajinou a Ruskou federací.

  

Ve spodní místnosti galerie instalaci doplňuje projekce 21minutového černobílého filmu Spider’s Envy z roku 2022 od albánského umělce Genti Koriniho. Ve filmu jde ve fascinujícím dialogu mezi umělcem a kritikem o vztah moderny preferující abstraktní umění a individualismus a socialistických představ o „novém člověku“ a o umělecký realismus jako opozici k buržoaznímu dekadentnímu umění. Uprostřed ruin moderní architektury se vyvíjí strhující dialog, který neztrácí na aktuálnosti a který je doprovázen ikonickými snímky modernistické architektury. Dialog se opírá o texty albánského historika umění Alfreda Uçiho.