Liquid Time (sperk.sk>cz) a dialog.cz-sk
Výstava Liquid Time / Tekutý čas zrcadlí více než dvě desetiletí činnosti ateliéru Kov a šperk na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. Ateliér založil v roce 1991 slovenský sochař a šperkař Anton Cepka. Od poloviny 90. let stojí v čele ateliéru architekt Karol Weisslechner, jehož koncepci vystihuje současný název ateliéru S+M+L_XL. Již samotný název nese poselství o tom, že oblast šperkařské tvorby nevymezují žádné hranice. Práce studentů směřují od nositelných objektů k instalacím přesahujícím měřítko lidského těla. Na půdě ateliéru vznikají jedinečná díla i návrhy designérské povahy.
Tvorbu pedagogů ateliéru představují samostatně instalované kolekce autorských šperků a kreseb. Prostor v úvodu výstavy je vyhrazen zakladatelské osobnosti moderního evropského šperku Antonu Cepkovi, jehož dílo mapují více než tři desítky šperkařských objektů z 60. až 80. let. Práce studentů ateliéru naopak vytvářejí nedělený sled objektů, jakýsi depozitář myšlenek a konceptů, doplňovaný v průběhu let. Instalace v otevřené policové konstrukci vypovídá o tekutém čase studia a setkávání, během něhož mladí umělci urazí dlouhou cestu od dětství k dospělosti.
Společná minulost slovenského a českého uměleckého šperku, reprezentovaná v první řadě nestorem československé tvorby Antonem Cepkou, a především ryze aktuální spolupráce a vzájemné vazby mezi autory nejmladší generace vystoupí v doprovodné instalaci k výstavě, která po dobu trvání projektu Liquid Time sperk.sk>cz obohatí stálou expozici v hlavní budově Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Historická díla i nadčasová témata expozice vyprovokovala umělce k reakcím vážným i nevážným.
Projekt Liquid Time sperk.sk>cz je druhým zastavením v rámci dlouhodobé výstavní koncepce Uměleckoprůmyslového musea v Praze v oblasti uměleckého šperku. Jejím cílem je prostřednictvím tvorby evropských vysokoškolských ateliérů šperkařského zaměření přiblížit širokému publiku obor velmi inspirativní, a přesto často opomíjený, jakým šperk, osvobozený od svazujících kritérií, bezesporu je. Úvodní výstavou této koncepce se stal projekt Treasure Hunt, který na podzim roku 2011 představil práci ateliéru K.O.V. na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, vedeného Evou Eisler. Příští prezentace na toto téma bude možné připravit až po otevření hlavní budovy Uměleckoprůmyslového musea po plánované rekonstrukci. Po ateliérech z Prahy a Bratislavy patrně zamíříme dál…