Ač je František Kupka znám především jako jeden z prvních, kdo vykročili směrem k nefigurativnímu umění, představuje jeho satirická tvorba, na první pohled diametrálně odlišná od pozdějších konceptů, v mnohém ohledu substanciální součást umělcova díla. Kupka se sice od této tvorby z perspektivy své nové orientace později distancoval, ale není pochyb, že subversivní prostředí Montmartru, kde na počátku minulého století nejen žil, ale do nehož se integroval, posílilo jeho smysl pro nekonformní řešení, byť by to v tomto případě bylo vázáno na satirickou kritiku společenských poměrů.

 

Kupka deklarativně patřil do okruhu volnomyšlenkářů, ale těchto „zrcadel“ satiry bylo více, v žádném případě to nebyly postoje unilaterální, ani politicky, ani umělecky. Snahou výstavy je ukazat tuto různordost, myšlenkovou i formální. Kromě sociálně-politických témat nechce opomenout ani kriticky hravý kontext fin-de-siècle. Její osou zůstávají práce Františka Kupky, především jeho tři realizované cykly pro L’Assiette au beurre (Peníze, Mír, Náboženství), ale tuto tvorbu představuje v kontextu opovídajicích prací dalších umělců různých postojů a uměleckého zaměření pařížské ímezinárodní scény, včetně dalších umělců z Čech. Svobodnost těchto různorodých projevů je přes jejich možnou konfliktnost a přes překážky, s nimiž se setkávala, jedinečným fenoménem evropské kultury. Ač výstava nemůže aspirovat na komplexní, všechna hlediska a postoje zaznamenávající reprezentaci, má v úmyslu poukázat i na frapantnost a aktuálnost tázání umělců kreslené satiry před více než sto lety.

 

Vstupné zahrnuje stálou expozici František Kupka: Mistr světového umění.