Informace ke křtu:

Kniha  bude k dispozici za sníženou cenu 200 korun. 
Možnost jejího získání bude provázena programem evokujícím tvorbu některých umělců, o nichž Asociativní dějepis umění pojednává. 
Uvedení začíná mimořádně v Dittrichově ulici 13 (kancelář tranzitdisplay) a má charakter několika individuálních, prostorově rozprostřených kulturních zážitků v blízkém okolí. 
Afterparty od 19,30 v kavárně I Need Coffee, roh ulic Dittrichova a Na Moráni, cca 50m od TD 

 

 Je tvorba současných umělců pouhou recyklací experimentů šedesátých a sedmdesátých let minulého století? Proč dnes výtvarníci míří do oblasti dříve vyhrazených literatuře, filmu nebo divadlu? Je naše vnímání východoevropského umění před rokem 1989 deformováno politickou perspektivou?

Pět případových studií spojuje motiv nepřímých a někdy i nevědomých mezigeneračních dialogů. Tvorba současných umělců (Ján Mančuška, Kateřina Šedá, Barbora Klímová nebo Eva Koťátková) je konfrontována s díly klasiků neoavantgardy (Jiří Kolář, Milan Knížák, Július Koller či Jiří Kovanda). To, co původně vypadalo podobně, se při podrobnější analýze ukazuje jako velmi rozdílné. Návraty současných umělců ke koláži,performanci, konceptuálnímu umění nebo experimentálnímu filmu jsou poznamenány dnešní zkušeností a staré postupy staví do nových významových poloh.

Kniha Tomáše Pospiszyla Asociativní dějepis umění je postavena na esejistické analýze děl významných, i když stále nedostatečně ceněných osobností českého a slovenského umění padesátých až sedmdesátých let.
Jde tedy o autorský počin, jež dává konkrétním dílům Jiřího Koláře, Milana Knížáka, Jiřího Kovandy, Jána Mančušky, Kateřiny Šedé a Evy Koťátkové, ad. význam historický, který potažmo ozřejmuje snažení, motivy a témata české poválečné kultury v mezinárodním kontextu. Asociativní dějepis umění volně navazuje na Pospiszylovy Srovnávací studie (FRA, 2005) a nabízí úvod do problémů současného umění. Snaží se dokázat, že i zdánlivě těžko uchopitelná tvorba dneška je produktem historické kontinuity a vývojové logiky. Převládající tvůrčí strategií analyzovaných umělců je propojování různorodých elementů do kolážové struktury. Podobným postupem se řídí i samotná kniha. Místo lineárního myšlení, zdlouhavého dokazování a textu přetíženého odbornými výrazy nastoluje významové souvislosti pomocí kontrastů a volnějších asociací. Kniha vychází v edici navigace u vydavatelství tranzit v listopadu roku 2014. Kniha nesmí chybět v žádné knihovně milovníka umění, návštěvníka výstav, škol i institucí! 

O autorovi:

Tomáš Pospiszyl se jako kurátor, badatel a publicista zabývá uměním 20. a 21. století. Publikoval několik knih, od antologií teoretických textů, přes monografie až po studie na pomezí dějin umění a vizuálních studií. Vyučuje na FAMU a AVU v Praze.

Vydavatelský program, tranzit.cz:

Vydavatelství iniciativy tranzit vydává publikace od roku 2004 ve dvou hlavních edicích, Navigace a Umělecké publikace.

Edice Umělecké publikace se zaměřuje na klíčové osoby konceptuálního a akčního umění od střední Evropy po Balkán, které – ať už vinnou politické situace nebo povahy svého díla – doposud nemají vlastní monografie. Týká se to především umělců, kteří svou tvorbu zahájili v 60. a 70. letech 20. století.

Edice Navigace přináší původní autorské texty a eseje vytvořené českými umělci a teoretiky i české překlady významných světových teoretických, knih, prací a článků (texty filozofů, sociologů, teoretiků umění ad…)

Od roku 2006 tranzit.cz spolupracuje s mezinárodní vydavatelskou společností  JRP-Ringier s výrazně současným uměleckým profilem (více informací viz www.jrp-ringier.com).