Křest knihy Matyáše Chocholy | vizuální meditace a komentovka
Velké náměstí 139/140, 500 03 Hradec Králové
út–ne 10–18 h, čt 12–20 h
Kniha Vůně úspěchu
Vizuální meditace spojená s křestem a autorským čtením z knihy Vůně úspěchu Matyáše Chocholy vydané v rámci výstavy Dějiny lidstva. Součástí akce bude promítání autorova Super8 filmu In Illo Tempore I. Čeká vás strhující podívaná a ponor do temných ramen v toku dějin.
Kniha Vůně úspěchu je volným umělecko-lettristickým experimentem, ve kterém se slova a obrazy řadí intuitivně do nových konstelací a svobodných celků. Obvyklá pravidla jsou vykloubena na hranici přípustného. Chochola svou nepolapitelností a významovým mlžením vykresluje v textových fragmentech či naopak nekonečně rozvinutých souvětích jinou verzi světa. Světa plného mezer a náhodných setkání, plného uměleckých reflexí, úvah, šamansko-rituálních a erotických prožitků, ošoupaných džín, vůně benzínu a zvuku ševelícího metra, tedy celé směsi stavů a kvalit, které nespoutaně plynou vlastním magickým časoprostorem.
Manifest tvůrčí svobody Matyáše Chocholy, který se v čase proměnil v cílené zaznamenávaní duchovních zážitků, doplňují jeho gestické wordarty. Autorem syrových animálních kreseb a celostránkových surrealistických vizí je výtvarník Alexandr Puškin. Knihu graficky zpracoval Ondřej Šorm. Na koncepci knihy se editorsky podílela Petra Nováková.
Matyáš Chochola (1986) výtvarník a performer, laureát Ceny Václava Chada (2012) a Ceny Jindřicha Chalupeckého (2016). Jádrem Chocholovy mnohovrstevné umělecké tvorby je performance na pomezí šamanských a rituálních obřadů, během kterých vznikají výtvarné artefakty. Ty následně komponuje do neortodoxních site-specific instalací, jež často kombinují divokost, sílu a animalitu s trash estetikou diskoték devadesátých let nebo duchovním obřadem. Vystavoval mimo jiné v Berlíně, Miláně a na prestižním bienále současného umění Manifesta v Curychu.
Autorská kniha Vůně úspěchu
Text, wordarty a koncepce: Matyáš Chochola
Ilustrace a 3D koláže: Alexandr Puškin
Grafický design a koncepce: Ondřej Šorm
Vydávají: Galerie moderního umění v Hradci Králové, Jindrich Chalupecky Society & BiggBoss Books
Kniha bude k dostání na pultu GMU a prostřednictvím nakladatelství BiggBoss.
Knihu podpořilo Ministerstvo kultury České republiky a Státní fond kultury České republiky.
Kniha Vůně úspěchu