Komentovaná prohlídka Martina Riedlbauchová: Duholety

Martina Riedlbauchová je malířka, jejíž rukopis rozpoznáme na první pohled. Řeší prostorové vztahy a vytváří struktury s různými rytmy. Zabývá se barevnými akordy, které neustále obměňuje. Střídá obdobné prvky, ale její projev působí živě. Kompozice připomínají koláže, v nichž se doplňují příbuzné motivy a navazují na sebe posunuté či pootočené plochy. Její obrazy, kresby i grafické listy se stávají zprávami o současném světě, odhalují jeho řád, který se však někdy rozpadá a ztrácí v chaosu.

MaRie (tak se umělkyně podepisuje) vychází z odkazu šedesátých let, kdy se formovaly různé progresivní proudy. Nejbližší je jí zřejmě minimalismus, ale přitom ho chápe volně a neuzavírá se dalším podnětům. Čerpá hlavně z pozorování našeho prostředí, nebrání se půvabným estetickým vztahům. Její barevné akordy jsou harmonické, struktury a mřížky obrazů přehledné, působí příjemně dekorativně. Ze spodních vrstev však vyzařuje napětí, příznačné pro současnou společnost s její nejistotou nebo dokonce bezohledností.

Martina Riedlbauchová zvolila pro výstavu název Duholety, protože duhu považuje za symbol neuchopitelné barevnosti světa a let vnímá jako výraz svobody pohybu a myšlenek. Její koncepce, připravená s ohledem na charakteristický prostor Galerie NoD, nabízí několik výrazových poloh od křehkých kreseb a grafik až po výrazné, ale nikoliv agresivní obrazy. Naznačuje autorčin přírozený vývoj, v němž na sebe všechna období přirozeně navazují, aniž by docházelo k náhlým zvratům. Zároveň její tvorba připomíná současné návraty k ornamentu i dekoru, dokládající stále přítomnou touhu po vyjádření harmonie a krásy, které odjakživa patří k podstatným složkám uměleckého projevu.

Jiří Machalický