Karikatura a její příbuzní. Kreslíři a společnost v Čechách 19. století
Soběslav Pinkas, František Ladislav Rieger s odznaky Království českého, z alba poslanců říšské rady (parlamentu), po 1860, Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Výstavou provází její autor Roman Prahl (Ústav pro dějiny umění FF UK v Praze).
Výstava – první tohoto druhu u nás – předvádí v promyšleném výběru bohatství karikatury a další s ní souvisící tvorby od konce 18. do začátku 20. století. Zveřejňuje pozoruhodné, často dosud nepublikované artefakty z řady předních veřejných i soukromých sbírek a připomíná rovněž mistrovská díla v dobových ilustrovaných časopisech. Výstava se zaměřuje hlavně na různé podoby vizuálního humoru, a kromě karikatury v užším slova smyslu zahrnuje i kreslenou satiru a zábavní kresbu týkající se různých stránek života dobové společnosti.
Karikatura, přehnané znázornění podoby, souvisí s významuplným zkreslováním viděného a neslouží zdaleka jen zábavě. Stala se důležitým prostředníkem mezi uměním a ostatními oblastmi i nástroji moderní vizuální kultury. Profesionální karikatura čerpala z umění své doby a mnohdy jej sama komentovala, nebo i jinak konfrontovala vysoké formy kultury s nízkými. Během rozkvětu časopisů se uplatnila ve vzájemné souhře obrazu s textem. Už předtím využívala rafinované strategie a dobově srozumitelné narážky a odkazy. Podívaná, humor a satira od začátku 19. století spoluvytvářely živý okruh tvorby – příležitost pro přední umělce doby i autory dnes téměř neznámé.
Výstava na vybraných příkladech naznačuje rozsah i kvalitu tohoto druhu tvorby v Čechách 19. století a její kontinuitu do 20. století. Součástí výstavy je videoprojekce připomínající hlavní tvůrce, některé typy obrazového humoru a tvůrčí využití jeho stereotypů.
Soběslav Pinkas, František Ladislav Rieger s odznaky Království českého, z alba poslanců říšské rady (parlamentu), po 1860, Uměleckoprůmyslové museum v Praze