Výstava A Dream Well Dreamt spojuje tvorbu umělců Romana Lišky (*1980 v Hamburku, Německo) a jeho zesnulého dědečka Karla Lišky (*1914 v Poltavě, Ukrajina – ✝ 1987 Daisendorf, Německo). Díla těchto dvou umělců z různých generací jsou v Luxfer Open Space uvedena do dialogu ve dvou odlišných prostorách. Jeden je prostor bílé krychle, zatímco druhý odhaluje původní architekturu historické minulosti budovy. Vystavená díla Karla Lišky vybral Roman Liška ze sbírky svého otce Ivana Lišky (*1950 v Praze, Československá republika). Tato díla pokrývají několik desetiletí, přičemž nejstarší se datují do roku 1960 a nejnovější do 1987. Na této výstavě si povídají s díly jeho vnuka, odhalujíc tak jak odlišné přístupy, tak sdílené zájmy, jako je portrétování rodinných členů.

 

Název je odvozen z poněkud klišovité fráze „dobře žitý život“, což zase implikuje odvěkou filozofickou otázku, co může představovat dobrý život. „Dobrý sen“ pak koreluje s možná absurdním pojetím subjektivního jednání v rámci vlastních snů, nad kterými lidé většinou postrádají kontrolu. To naznačuje možnost ovlivňování vlastních snů, uvedení svých snů do existence – jinými slovy, možnost žít své sny.

 

Malba Karla Lišky má kořeny v akademické malbě. Rozhodl se zaměřit svou práci na krajinomalbu i (auto)portrét. Až do jeho nelegální emigrace z Československé socialistické republiky (ČSSR) s manželkou a třemi dospívajícími dětmi do západního Německa v roce 1968 soustředil své cesty do zemí východního bloku, jako je Bulharsko, Maďarsko a Slovensko, kde připravoval skici k dílům, která později vytvořil ve svém ateliéru v Praze, kde také vyučoval na Hellichovce, pražské grafické škole. Jeho pozdější díla byla vytvořena v jeho novém domově v Daisendorfu poblíž Bodamského jezera v západním Německu, nebo při cestování po západní Evropě, včetně Francie, Itálie, Švédska, Nizozemska a Švýcarska.

 

Vystavená díla Romana Lišky sledují konceptuální přístup sanace: paravány jsou fragmenty pocházejícími z kresby, kterou vytvořil začátkem tohoto roku. Část originálu kresby byla následně vytištěna na banner 4 x 11 m, který byl vystaven na exteriéru budovy, ve které se nachází Luxfer Open Space, od března do června 2024 jako součást série Galerie (Z)venku. V rámci tohoto projektu umělci vytvářejí díla pro vnější stěnu budovy galerie.

 

Původní kresba, na jejímž základě byl banner vytištěn, se nyní objevuje na aktuální výstavě, kde slouží jako klíč k odemknutí jejího významu. Na kresbě je vyobrazen Tibor Karel David Liška (*2023 Berlín, Německo), novorozený syn Romana Lišky, čímž autor navazuje na tradici rodinných portrétů svého dědečka. Umělec následně znovu použil tištěnou verzi banneru, který rozřezal na různě velké kusy látky, k vytvoření diskrétního abstraktního díla. Procesem sanace od kresby přes tisk až po malbu se Roman Liška již v minulosti zabýval a nadále je středem zájmu umělcova díla.

 

Původní tahy této kresby jsou nyní transponovány a zvětšeny na velké plátno, čímž vytvářejí iluzi velkých gest připomínající vizuální repertoár abstraktního expresionismu. Některá z nich jsou navíc použita i jako pozadí k instalaci obrazů Karla Lišky, což status těchto objektů jako autonomních uměleckých děl ještě více komplikuje. Vizuální a biografická síť odkazů se prolíná napříč celou touto výstavou.

 

Vymýšlením nových způsobů prezentace a kontextualizace děl svého zesnulého dědečka, umělec Roman Liška přepracovává jeho dílo tak, jak je nově viděno čerstvýma očima budoucí generace. Stejně jako u původní kresby je i tato výstava určena k překlenutí generačního oblouku. Sahá současně do minulosti, přítomnosti i budoucnosti s cílem vytvořit dobře vysněný sen.