Josef Váchal – Mystik neukázněný
U příležitosti 130. výročí narození Josefa Váchala, grafika, knihaře, básníka a tvůrce výzdoby Portmonea, uspořádala Městská galerie Litomyšl výstavu s názvem Josef Váchal – Mystik neukázněný. Výstava se zaměří na dílo této umělecky divotvorné osobnosti vytvořené předtím, než započala Váchalova práce v litomyšlském Portmoneu. Vernisáž výstavy se uskuteční v sobotu 7. 6. v 17:00 před domem U Rytířů, hlavní slovo přednese Roman Vosička, kurátor výstavy. Návštěvníci budou moci výstavu zhlédnout až do 31. 8.
Výstava představí Váchalovu tvorbu, která předcházela nebo provázela jeho práci v Litomyšli, soustředí se na hlavní témata, kterým se Váchal na počátku století věnoval – vztah k víře a křesťanství, k magii, spiritismu, k mýtům a pohádkám, k přírodě i k bídě a hrůze života. Prezentovány budou jeho známá díla vytvořená technikou barevného dřevorytu, kterou Váchal mistrně ovládal, např. dřevoryty V Ráji (1912) a Svatba skřetů (1913), ale také jeho méně známé lepty a oleje. Návštěvníci budou mít také jedinečnou možnost zhlédnout promítání zdigitalizované knihy In memoriam Marie Váchalové (1923), kterou Váchal vyryl, vysázel a vytiskl na památku své drahé ženy a v současné době se nachází ve sbírkách Moravské galerie v Brně. Výstava tak ukáže Josefa Váchala jako geniálního rytce, básníka vidícího pohádkově, svatě i ďábelsky, mystika humorného i neproniknutelného.
Josef Váchal (1884-1969) přestože se narodil v Milavčích u Domažlic a v Litomyšli strávil jen krátký čas svého života, zanechal zde nesmazatelnou stopu, která je živá dodnes. V roce 1913 se Váchal seznamuje s Josefem Portmanem (1893-1968), učitelem, knihovníkem, amatérským tiskařem, bibliofilem z Litomyšle, jenž sbírá Váchalovy grafické tisky a touží po tom, aby mu Váchal vyzdobit stěny i nábytek jeho domu, ten zahájí práci v litomyšlském domku až v srpnu 1920 a s přestávkami zde pracuje do roku 1924, na přelomu roku 1924-25 však dochází k roztržkám mezi umělcem a sběratelem nejspíše proto, že si Portman nezakoupil Váchalův Krvavý román (1924), v němž jsou Portman i Litomyšl zobrazeni, přátelský vztah je tak nenávratně zpřetrhán a Váchal svoji práci v Litomyšli ukončuje.
Josef Váchal se dále věnuje umělecké tvorbě, se svou druhou ženou Annou Mackovou žije v Studeňanech, po roce 1948 nesouhlasí s politickou situací v zemi i on je oficiální kulturní scénou odmítán a v roce 1969 umírá v chudobě a samotě. Zájem o jeho dílo vzrostl po roce 1989, v roce 1993 bylo v Litomyšli otevřeno Portmoneum – Museum Josefa Váchala a v 1998 ulička Josefa Váchala se sgrafity znázorňujícími ilustrace Krvavého románu. Současná výstava, která je součástí festivalu Smetanova výtvarná Litomyšl, si klade za cíl přiblížit život a dílo tohoto svérázného umělce před tím, než jeho tvorba natrvalo zakořenila v Litomyšli.