Josef Duchan – První zastavení
První díl z dvanáctidílné série živého umění Josefa Duchana představuje prvotní odkrývání a nacházení společných vzorů kresebných záznamů vtělených do prostor synagogy. Performativní celek se skládá ze tří částí: kurátorského výběru kreseb Josefa Duchana na různých nosičích, kreseb vzniklých v prostoru synagogy během audiovizuální konfrontace s umělcem a DJ André Allinem a projekcí filmu Michaela Bukovanského – Napojení: Ztvárnit nepopsatelné.
Josef Duchan (*1970) absolvoval Akademii výtvarných umění v roce 1998 v ateliéru Grafika 2 Vladimíra Kokolii a v roce 2009 v ateliéru Restaurování malířských děl Karla Strettiho. Během studií absolvoval zahraniční stáže na Ukrajině, ve Švédsku a v Německu. Světový věhlas získal díky výstavám v New Yorku, Kanadě, na Ukrajině a rovněž zastoupením svých děl ve sbírkách po celém světě. Těžiště autorovy tvorby spočívá v různých grafických technikách, které neustále zdokonaluje, posouvá a experimentuje s údělem původní matrice díla; překrývá techniky a původní obsah sdělení s malbou a fragmentární kresbou. Té se věnuje nepřetržitě od roku 2017. Jeho hypersenzitivní vnímání mu dovoluje kreslit za světla, za tmy, obouručně s několika propiskami či pastelkami, za chůze, vsedě, samotnému, ve společnosti i v přírodě. Inspirací jsou mu okolní vjemy, které citlivě a intuitivně přetváří v hustou síť příběhů. Jeho unikátní technika ve spojení se zápalem pro kresbu dává vzniknout velkému jedinečnému dílu jedinému svého druhu.
André Allin (*1985), vlastním jménem Culture Pizza, Flying Pizza a Adam Boháč, je tvůrcem kultovního komiksu Hlubina (ABC, Fremeni). Všestranně talentovaný umělec pracuje s různými médii: zvukem, slovem, obrazem, komiksem a divadlem. V roce 2020 založil s Magdalenou Schnitzerovou experimentální uměleckou skupinu Philosophická poradna. První obrazová výstava Philosophické poradny s názvem “BORGOVÉ: Konfrontace s druhem 5618” přinesla jedinečné propojení post-apokalyptických témat seriálu Star Trek a klasické malby olejem. Otevřela otázky ohledně neustálé touhy po hledání dokonalosti, konečnosti a nekonečnosti trvání lidské osobnosti a vyrovnávání se s přítomností hyperobjektů. V návaznosti na ní pokračoval dalšími výstavami, ve kterých experimentoval s tušovou malbou a velkoformátovým tiskem.
kurátoři: Magdalena Schnitzerová a Simeon Hudec