Fotograf Jiří Thýn prošel postupným vývojem od zdůrazňování (zdánlivě) neutrálních aspektů technické konstituce fotografického obrazu k subjektivnějším zkoumáním vnitřních zákonitostí umělecké tvorby. Rok od roku přitom stále důrazněji obhajuje roli intuice a emocí.

  

Mluvit o jeho pečlivě konstruovaných dílech jako o „momentkách“ se může zdát zvláštní. Nicméně již déle než jedno desetiletí lze sledovat, že Thýn vyhledává nástroje, jimiž zachytí okamžitý stav vlastního vědomí. Jako o „momentkách“ je tak možné o jeho dílech uvažovat ve smyslu zachycení „vlastního“ okamžiku. V maximálním soustředění Thýn například prořezával skalpelem nalezené fotografické reprodukce.

  

Později do fotografií začal vstupovat bezprostřední digitální kresbou. Vloni Thýnovi otevřel novou kapitolu své tvorby: v jeho práci má rezonovat vnitřní neklid, jakýsi neustávající pocit otřesu, který provází jeho (a snad i naši) snahu po orientaci v přítomném světě. Fotografické předlohy si vybírá s myšlenkou na následné grafické vstupy – zejména na gesto provedené digitálním štětcem. Výsledek je vždy expresivní, umocňující dramatické výjevy předloh. Zůstává osobní a osobitou interpretací fotografických obrazů, což je Thýnova doména, ale nově ji obohacuje o barokizující formu a vypjatou obsahovost.

  

Tapeta pro knihkupectví ArtMap je svým řešením blízká artefaktům z Thýnovy aktuální výstavy Motýl naděje v Domě umění Ústí nad Labem (18. 9. – 23. 11. 2024). Zároveň navazuje na díla, která uzavírají jeho průřezovou knižní monografii From Now On Everything Will Be Beautiful (ArtMap + Spector Books, 2023)