Jedinečná příležitost na vlastní oči a uši zažít skladbu Rituel Jean-Françoise Laporteho. Ten je znám specifickým přístupem, ve kterém integruje vizuální umění a detailní exploraci zvukového materiálu. Umělecká vize kanadského tvůrce je založena na aktivním poslechu každého zkoumaného zvuku, objektu, materiálu atd. Syrový materiál, který zkoumá intuitivně, se stává nedílnou součástí výsledného díla. Skladba Rituel je složena pro FlyingCan, což je aerofon, jímž se točí ve vzduchu. Sestává z hliníkové nádoby, která je podélně rozříznutá. Tímto otvorem dovnitř proniká vzduch a nádobu rozvibrovává. Nasměrování otvoru ve vztahu k zemi ovládá malá ploutev připevněná na boku plechovky, která je zároveň na obou koncích protknuta kovovým prutem, jenž udržuje správnou polohu nástroje. Jeden konec prutu drží na provaze, jejž z druhé strany drží ruka hráče. Točením nad hlavou vznikají v nástroji vibrace, a ty můžou způsobit různé zvuky v závislosti na rychlosti a sklonu nástroje vzhledem k zemi. Zní to jako hučení, pískání, proudění, troubení, burácení, zpívání… FlyingCan plně prozkoumává spektrum slyšitelnosti.

Tilzer/Hanousek/Manolov trio

Tilzer se s Hanouskem a Manolovem setkal v projektu Mokré ruce, který propojil tanec, vodní a hudební zvuky. Mokré ruce vystoupily na několika festivalech soudobého umění, mj. ve Vídni a New Yorku (Moving Sounds Festival). V sestavě bez tanečnice se improvizátoři více soustředí na hudební a zvukovou složku. Základní hudební hladinou jsou různé proměny zvuku vody – kapání, šplouchání, přelévání, víření, k tomu se v různých dynamických odstínech přidávají zvuky kytary a saxofonu. Otevřená improvizace střídá rozmanité polohy od nejjemnějších barev až po velmi expresivní prvky.
Florian Tilzer: vodní zvuky
Radim Hanousek: sopránsaxofon
Ivan Manolov: kytara, efekty

Florian Tilzer
Tyrolský hudebník a tanečník žijící v Praze. Naslouchání zvukům vody ve volné přírodě ho inspirovalo přizvat živel vodu jako spoluhráče na scénu a vstoupit s ní do tvořivého dialogu. V letošním roce založil spolu s Tanjou Ebeling (D) Duo Praesens a vytvořil s ní multimediální šamanské vystoupení „Jednoduše záměr“. Byl členem brněnské taneční skupiny Filigrán, hrál na preparovaný klavír ve triu Chorovod a spolupracoval s řadou dalších umělců (Ivan Palacký, Jennifer Helia DeFelice, Christoph Pajer, Pierre Nadaud, Ioanna Mona Popovici…).

Radim Hanousek
Aktuálně se věnuje mj. norsko-českému jazzovém projektu NOCZ s Didrikem Ingvaldsenem (právě vychází cd NOCZ & Iva Bittová), vlastnímu projektu spojující jazz a soudobou hudbu Dust in the Groove, je členem sdružení skladatelů soudobé hudby Dunami Ensemble. Studuje jazz, skladbu a soudobou hudbu na JAMU v Brně.

Ivan Manolov
Hrál v první polovině 90. let se znovuobnovenou brněnskou rockovou skupinou Progres 2. Zároveň působil v kapele Drunk president. Manolov se začal věnovat jazzu, hraje v nejrůznějších kapelách jako jsou Děti kapitána Morgana, DG 307, Samamba, Das Kuckucksei, Groove or Die, či se zpěvačkou Minach. Vystupuje rovněž s formací Ivan Manolov Trio a s Pavlem Zajíčkem.

Vstupné: 80 Kč – Snížené: 60 Kč