Floralis Temple

Výstava Floralis Temple představuje světelné instalace studia Jasna, které se specializuje na interiérové osvětlení z ručně vyráběného papíru. Tvorba zakladatelky Michaely Doležalové propojuje přírodní materiály, inovace a environmentální přesah, přičemž papír slouží nejen jako médium světla, ale také jako nositel příběhu a symbol tvůrčího myšlení.

 

Jasna nachází inspiraci nejen v přírodě, ale také na místech, kde květiny ztrácejí svou původní hodnotu – například v květinářstvích, na hřbitovech nebo mezi sezónními zbytky, jako jsou vánoční stromky. Michaela Doležalová tuto činnost povýšila na celoroční poslání, sama se považuje za sběračku nového druhu. Vydává se do suburbánních oblastí a pečlivě vybírá vyhozené či nechtěné květiny. Takto propojuje cyklus přírody s procesem recyklace, a dává nový život tomu, co by jinak bylo zapomenuto.

 

Tento přístup má hluboký význam v dnešní konzumní společnosti, která se neustále žene za novými produkty a technologiemi. Michaela svým sběračstvím a recyklací přírodních materiálů ukazuje, že můžeme žít kreativně, udržitelně a v harmonii s tím, co nám příroda nabízí. Její práce vybízí k zastavení a zamyšlení nad tím, kolik bohatství se skrývá v tom, co je často považováno za nepotřebné nebo přehlížené.  

 

Na výstavě je také prezentována zcela nová a inovativní technologie 3D tištěných nástrojů ke zpracování ručně vyráběného papíru, kterou dosud nikdo nevyužíval. Jde o unikátní techniku, při níž jsou již během samotné výroby papíru vytvořeny tenké ohybové linky a otvory, což umožňuje výrobu jednoho archu papíru ve střihu lampy. Tento postup eliminuje nutnost následného laserování či ražení a významně zjednodušuje proces tvorby.

 

Série stínidel, zahrnující sezónní květinové motivy, vzniká v limitovaných edicích (15–30 kusů) a přináší do interiérů jemnou krásu přírody. DIY kolekce zase povzbuzují diváky k vlastní kreativní činnosti – každý set obsahuje grafický papír s vyraženými rýhami pro snadné skládání a možnost jeho dozdobení podle vlastního vkusu. 

 

Není náhodou, že Jasna pracuje se světlem – přináší ho tam, kde jej ostatní nevidí, a osvětluje nové přístupy a způsoby, jak můžeme přispět sami sobě i okolí. Ukazuje, že je možné vytvářet krásné věci z toho, co již máme, aniž bychom museli neustále vyrábět nové produkty, které rychle skončí jako odpad. 

 

kurátorka: Romana Drdová 

architektonický koncept: Jaroslava Tomanová 

grafický design: Pavla Nečásková 

papírový mistr: Michal Gorec 

textilní design: Zuzana Smrkovská