Vypínač, dlaždička, klika, zásuvka, tlačítko na přivolání výtahu. Obyčejné detaily domů a bytů, které vídáme denně. Jsou pevně ukotveny v našem vědomí, ale nevěnujeme jim pozornost. Možná si je ani nedokážeme přesně vybavit, rozhodně nás ale nenapadne je vyfotografovat. Jana Šturdíková více než deset let fotografovala život předmětů v běžném funkcionalistickém domě postaveném v Bratislavě židovským architektem Alexandrem Skuteckým a konceptuálně mapovala historické i současné vrstvy architektury a bytového designu. Od kotelny až po hromosvod a v deseti bytech hledala původní prvky, které zde přežily od postavení domu v roce 1936. Pozorovala, jak se pod vlivem užívání měnily, zachovávaly nebo byly nahrazeny. Detailně sledovala, jak domem protekly velké dějiny 20. a 21. století typické pro země střední Evropy. Arizace, 2. světová válka, znárodnění či restituce se odrazily na zdánlivě bezvýznamných detailech, kterých jsme zvyklí se každodenně dotýkat.

  

Jana Šturdíková (*1983) vystudovala dramaturgii na VŠMU v Bratislavě, fotografii na VŠVU v Bratislavě a na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. Vystavovala na festivalech Měsíc fotografie v Bratislavě či Mois de la Photo v Paříži a dalších výstavách na Slovensku a v zahraničí. Od roku 2015 dlouhodobě pracovala na rozsáhlém fotografickém projektu Châteaux po našom o chátrajících zámečcích Slovenska, který byl publikován i ve formě úspěšné fotografické knihy. Její nejnovější projekt Dom vychází rovněž formou obsáhlé fotografické publikace.