Výstava Místo kouzla přemýšlí o problematice uměleckých ateliérů, o jejich atmosféře a naší potřebě tato místa chránit. Jaký je náš vztah k těmto místům a k umělcům, kteří tam tvořili. Proč máme potřebu těchto kouzelných prostorů, co hledáme v místech, kde se odehrála kouzla?

  

Ateliéry umělců v různých stavech zachování a přístupnosti jsem objevil v místech, kde jsem vyrůstal. Každý z nich mi byl zpřístupněn osobou, která nese část klíčů k těmto kouzelným místům. Klíčník – světlonoš. Kouzlo jako součást umělecké tvorby; ne mocí ani silou, ale duchem je napsáno na synagoze u Anděla, poukazující na abecedu jako klíč k dalekému i blízkému.

  

Hned přes ulici od Ateliéru Josefa Sudka, leží v zahrádce pod Petřínem ateliér Hany Wichterlové a Bedřicha Stefana. Pamatuji si kouzelnou zahradu z návštěv u Zuzany Wichterlové, která tam po smrti umělkyně krátce žila. Snaha rodiny Wichterlových a GHMP zachránit chátrající ateliér a zahradu pro širokou veřejnost inspirovala tento projekt. Objekty sochařky čekají v bezpečí rodiny na návrat domů a k veřejné službě.

  

Ateliér Věry a Vladimíra Janouškových jsem našel za lesíkem mého dětství na Kotlářce. Nedávno byl zpřístupněn návštěvám a uměleckým aktivitám. Železné sochy, které dosloužily veřejným prostorům 20. století v Praze a Kladně, vyrůstají z husté zeleně zahrady. Husitské motivy ze zničené sochy se vykreslily na přiloženém fotografickém papíře, jejich stopy vyprávějí náš příběh.

  

Ateliér Květy a Jitky Válových na Kladně se nachází za rohem domu, kde tři generace mých dědů fotografovaly. Dům a zahrada, kde sestry žily a tvořily, jsou zpřístupňovány umělkyní Dagmar Šubrtovou, která se od smrti Jitky Válové stará o ochranu jejich práce. Osvětlila mi kouzlo ateliéru v kladenských souvislostech. Dnes zavřené slévárny a doly se dovolávají otázek ztracených těl.

  

Ateliér Olbrama Zoubka nad Karlovým náměstím vyvolává dojem pohybu, stejně jako jeho sochy. Práce Evy Kmentové a Olbrama Zoubka odsud putují na výstavy. Odložené nástroje jsou připravené k práci. Ruce. Teplo slunečních paprsků kroutí citlivý papír kolem železných objektů. Oheň je přítomný.

  

V zahrádce pod dekou břečťanu se skrývá rekonstruovaný Ateliér Josefa Sudka. Po požáru ateliéru se zachránilo několik objektů a dnes jsou součásti interiéru. Objekty pro objekty, okouzlené digitálním světlem. Přes okno atelieru jsem nasbíral stíny času na fotograficky papír, který mi zůstal z konce 80. let. Kouzlo sbírání stínů.