JAKUB HOŠEK: IAN CURTIS WISHLIST
INDUSTRIAL Gallery v Ostravě představí malíře, který se výrázně profiluje v nezávislé hudební scéně. Jakub Hošek prezentuje nejnovější tvorbu s jeho jedinečným, osobitým a vizuálním stylem na výstavě s názvem „Ian Curtis Wishlist“.
„Ian Curtis Wishlist je seznam věcí, o kterých jste přesvědčeni, že chcete, aby se staly, ale víte, že se nikdy nestanou. Zmítáte se v přesvědčení, že se stanou. Takže polovina vašeho těla…a cítíte se proto jako totální kretén…takže polovina vašeho těla se kompletně svádí ve smýšlení, že se něco bude dít a druhá polovina těla do sebe tluče, protože ta druhá polovina klame sama sebe. Takže Ian Curtis wishlist jsou věci, které spadají do týhle kategorie. Příliš mnoho emocionální manipulace. Příliš nepohodlí, moc nepříjemné crescendo,“ říká k nově vzniklé sérii sám autor.
Jakub Hošek poslední léta prožil střídavě mezi Londýnem a Prahou, pobýval v New Yorku a ve Vídni, získal tak možnost porovnání více hudebních a uměleckých scén. Právě tou newyorskou z osmdesátých let se nechal během svých studií na Akademii výtvarných umění inspirovat, okouzlil se Basquiatem a Harringem.
Podobnost s těmito autory by se dala nalézt v pojetí kresebného projevu. Hošek však začal kreslit „noži“. Jeho ukrutné výjevy, brutálně uřezané končetiny, stříkající krev se proměnily právě kvůli jeho svéráznému a velmi snadno „rozpoznatelnému“ rukopisu na idylické a krásné tvary. Estetizoval řezání šablon, díky nim přenášel expresivně barvu na plochu plátna. Výrazně se odlišuje od ostatních autorů, přirozeně pracuje s postprodukcí, tento postmoderní přístup můžeme vidět i na práci s textem.
Hošek pracuje hodně s textem, inspiruje se texty a poetikou svých oblíbených hudebních interpretů, písmo rafinovaně přenáší do malby, vzniká tak určitá zašifrovanost sdělení, která se k divákovi nedostane přímo.
„Snažím se dát těm slovům nový význam přes obraz. Vím, co chci obrazem říct a bavím se tím, jak k tomu divák dojde. Je pravda, že málokdy se to někomu povede,“ dodává autor.
„Jakub Hošek bere minulost jako materiál, který už někdo talentovaný vytvořil a využívá příležitost s ním na déle a lépe pracovat, největší sílu vidí v konceptu mixování a nového zpracování. Dává do tvorby kus sebe, z těchto podnětů vzniká tak kvalitní a současné dílo,“ říká kurátorka INDUSTRIAL Gallery Hana Mikulenková